خبرگزاری کار ایران

آغاز رهاسازی آب سد چپر آباد به سمت دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۶۹۲

با حضور محمدصادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان‌غربی آب سد چپر آباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی  مراسمی عصر امروز با حضور محمد صادق معتمدیان دبیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه و جمعی از مسئولین آب سد چپرآباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در این مراسم بیان کرد:این پروژه یکی از پروژه‌های مهم زیست محیطی و اثر بخش احیای دریاچه ارومیه است که امروز به اتمام و بهره برداری رسید. 

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی سد چپرآباد اشنویه سال ۱۳۸۳ اغاز شده بود و تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت که بدلیل افتتاح زودهنگام، امکان آبگیری از این سد و بهره برداری وجود نداشت که با سفر ایت الله رییسی به استان، اعتبار خوبی به این پروژه اختصاص یافت که بدنبال این اعتبار، این پروژه به اتمام رسید. 

معتمدیان گفت: حجم مخزن سد چپرآباد ۳۸ میلیون مترمکعب است که در روند احیای دریاچه ارومیه مثمرثمر خواهد بود، همچنین آب شرب شهرستانهای نقده،محمدیار، نالوس و اشنویه و روستاهای همجوار را تامین خواهد کرد. 

استاندار  اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برای سد چپرآباد هزینه شده است. 

معتمدیان با اشاره به فاز دوم انتقال آب به دریاچه ارومیه افزود: فاز دوم انتقال آب از کانی سیب از طریق بادین آباد در حال اجرا است و با توجه به اعتبارات خوبی که تخصیص یافته از پیشرفت خوبی برخوردار است امید است بزودی با اتمام فاز دوم این طرح، شاهد انتقال بین حوزه ای آب از بادین آباد به کانی سیب و در نهایت به دریاچه ارومیه باشیم. 

مجید رستگاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این مراسم افزود: سد چپرآباد در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه قرار گرفته است که بهره‌برداری کامل این سد نقش بسیار مهمی در انتقال آب به دریاچه ارومیه دارد. 

وی افزود: هرچند در سال ۱۳۹۹، این سد مورد افتتاح قرار گرفت ولی اقدامات تکمیلی لازم برای بهره‌برداری کامل از این سد باقی مانده بود که با  اختصاص ردیف اعتباری جدید برای آن، این اقدامات صورت گرفت و اکنون این سد مهم مورد بهره‌برداری و افتتاح کامل قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهارکرد: با بهره بردا ی کامل از این سد علاوه بر انتقال آب به دریاچه ارومیه، بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شرب شهرهای نالوس، اشنویه، محمدیار، نقده و روستاهای اطراف را تامین خواهد کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز