خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا عنوان شد؛

قبرستان متروکه دهخدای زنجان با سامان دهی تبدیل به پارک می شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۳۱۸

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، گفت: به شرط باقی ماندن و رعایت اصل وقف قبرستان دهخدای زنجان، با همکاری دستگاههای متولی و شهرداری زنجان ساماندهی و تبدیل به پارک و فضای سبز می شود.

حجت الاسلام مختار کرمی، امروز با اعلام این خبر، به خبرنگار ایلنا در زنجان، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای نسبت به حل و فصل وضعیت و ساماندهی قبرستان قدیمی متروکه منطقه پر جمعیت دهخدای زنجان،  اظهار داشت: جلسه تعیین تکلیف وضعیت قبرستان منطقه قدیمی و متروکه دهخدای شهر زنجان بین اوقاف و شهرداری با حضور مصطفی طاهری، نماینده مجلس برگزار شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، با بیان اینکه به شرط رعایت نیت اصل وقف (واقف اصلی) نهادهایی که متولی تغییر کاربری هستند می‌توانند این قبرستان متروکه را برای رفاه حال شهروندان تغییر کاربری بدهند، ادامه داد: تغییر کاربری و تبدیل این قبرستان متروکه در این منطقه از شهر به فضای سبز و پارک صرفا در راستای رفاه حال شهروندان انجام می شود و اوقاف زنجان آمادگی همکاری برای سهولت در این تغییر کاربری را دارد.

وی، با اشاره به اینکه ضروری است این فضا در منطقه پر جمعیت قدیمی با این قدمت بالا تغییر کاربری داشته باشد، تصریح کرد: همه اقدامات در این باره برای رعایت حقوق شهروندی است.

این مسئول در استان زنجان، با بیان اینکه با پیگیری های مسئولان و مساعدت و همکاری متولیان امید است تا تابستان سالجاری تغییر کاربری این قبرستان متروکه قدیمی برای تبدیل به پارک تصویب شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، با اشاره به اینکه جلسات متعددی قبلا منجر به تفاهم نامه‌ای شده است، یادآور شد: ضروری است اقدامات دراین زمینه به صورت قانونی انجام شود، چرا که مجموعه مسئولین به ویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه دغدغه مردم و حقوق شهروندی را اولویت خود می‌داند.

وی، با بیان اینکه اوقاف با رعایت سر فصل‌های قانونی پیگیری عمران و آبادانی در شهر است، تاکید کرد: موافق پیشبرد امور به نفع مردم هستیم.

کرمی، با اشاره به اینکه وقوف برای ایجاد آسایش و آرامش برای مردم جامعه است، ادامه داد: مجموعه اوقاف و امور خیریه همواره درصدد ایجاد رفاه حال مردم و شهروندان اقدام می‌کند.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، این مجموعه آمادگی دارد به شرط باقی ماندن اصل وقف به نیت واقف با همکاری شهرداری در راستای عمران و آبادانی این قبرستان متروکه آنرا با تغییر کاربری تبدیل به پارک کند.

وی، در پایان اضافه کرد: شهرداری در این خصوص اعلام آمادگی برای برگزاری مناقصه تعیین پیمانکار نیز کرده است.

به گزارش ایلنا، این زمین (قبرستان کنونی دهخدای زنجان) در اواخر دوره قاجار در بیرون از دروازه های شهر واقع شده بود و تحت مالکیت شخصی به نام (کربلایی علی نقطه بندی) بود، که در این تاریخ توسط وی وقف دفن اموات مسلمین تاکید و نیت شده است.

تا اواسط دهه پنجاه شمسی این امر ادامه داشت، در این سالها با توجه به توسعه و گسترش شهر و احداث خانه های مسکونی در اطراف این قبرستان داخل در محدوده شهری واقع شد و فرایند دفن در آن متوقف شد، و از آن زمان تاکنون نیز به همین منوال این قبرستان متروکه باقی مانده است.

با توجه توقف دفن اموات در این قبرستان و متروکه ماندن این قبرستان قدیمی و واقع شدن این قبرستان متروکه در محله پرجمعیت دهخدا، مجموع این موارد مشکلاتی را برای اهالی محل به وجود آورده است که اوقاف و شهرداری در صدد هستند با توافق جامع مجموعه مدیریت شهری وضعیت این زمین را ضمن حفظ حقوق موقوفه و واقف این قبرستان قدیمی متروکه را تعیین تکلیف کنند تا در نتیجه منجر به رضایت و آسایش و آرامش مردم محل در زنجان شود.
 

قبرستان متروکه دهخدای زنجان با سامان دهی تبدیل به پارک می شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز