خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران:

مشکلات تخصیص ارز داروسازان/ نباید داروسازی به‌عنوان یک کسب و کار خرد دیده شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۵۶۰

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به عدم تعریف جایگاه واقعی صنف داروسازان و نخصیص ارز، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات در این صنعت، چالشی است که در رابطه با ارز داریم.

مرجان شرف- آرش محبوبی عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران، با بیان اینکه این انجمن از اعضای هیئت علمی، مسئولین فنی، متخصصین رشته داروسازی، مسئولین فنی کارخانجات داروسازی، مسئولان فنی شرکت‌های پخش دارویی، مسئولین فنی داروخانه‌ها، فارغ التحصیلان رشته داروسازی به همراه موسسین داروخانه که اغلب داروساز هستند، تشکیل شده است، گفت: مهم‌ترین وظیفه آن نیز، پیگیری سلامت مردم و مطالبات صنفی جامعه داروسازی است.

وی افزود: ما پیگیری‌کننده هستیم و متاسفانه مسئول نیستیم که اگر مسئولیت با خود دست‌اندرکاران داروسازی بود، آنقدر مشکلات در این صنف مشاهده نمی‌شد، مشکل اصلی رشته داروسازی در کشور ما تعیین هویت و عدم درک این رشته است؛ نقش داروساز در پروسه تولید، توزیع و تایید دارو در داروخانه به بیماران، در جامعه تعریف نشده است.

ورود شرکت‌های دانش بنیان به تولید دارو

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: مهم‌ترین موضوع در تامین مواد اولیه صنعت داروسازی کشور این است که قسمتی از منابع در کشور وجود دارد و بخشی نیز که موجود نیست، به صورت وارداتی تامین می‌شود که بسیار مرسوم نیز به شمار می‌رود که دو کشور چین و هند بیشترین بخش تامین آن را بر عهده دارند، مابقی کشورها بستگی به فراخور تصمیمات کشوری خود تولید یا واردات می‌کنند.

محبوبی ادامه داد: صنعت تولید ماده اولیه ما در زمینه دارو نسبت به صتعت شیمیایی و پتروشیمی جوان‌تر است و استانداردهای دارویی نیز با استانداردهای مواد پتروشیمی و شیمیایی متفاوت‌تر و بالاتر است. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به این حوزه ورود پیدا کرده‌ و در کنار برخی از شرکت‌های سنتی و قدیمی مشغول به فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: واردات به صورت دارو، اشکال دارویی و مواد اولیه دارویی با توجه به استانداردهای بین‌المللی که در قالب کتاب‌های داروسازی وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته و سپس ویژگی‌های ماده اولیه را سنجیده و تائیدیه اخذ می‌شود. واردات نیز از کشورهای پرتغال، انگلیس، اروپا، چین و هند، هم‌چنین از اسپانیا، آمریکای شمالی و ... انجام می‌شود.

آسیب به صنعت داروسازی با دخالت‌های بیجا

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر در مورد پول و کمبود نقدینگی به خصوص در زمینه صادرات دچار نقص هستیم، گفت: در حوزه‌های تصمیم‌گیری رده بالای مدیریتی، وزارت بهداشت یا وزارتخانه‌های دیگر تعریف و شخیصت مناسبی برای جایگاه داروساز قائل نیستند.

محبوبی در ادامه گفت: تعداد داروسازان در کشور نسبت به تعداد مشاغل دیگر کم است، بنابراین آشنایی آنچنانی با شرح وظایف عملکرد و نتیجه اقداماتی که انجام داده‌اند وجود ندارد. نهادهایی که اطلاعات چندانی ندارند، دخالت شدید در این حوزه کرده و بعضا از سوی صاحبان سرمایه تطمیع می‌شوند که این موضوعات آسیب‌های جبران ناپذیری را به ساختار دارویی کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها به عنوان یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر با آنها درگیر هستند، بیان داشت: در این طرح به نظر می‌رسد وزارت‌خانه‌های اقتصاد و فناوری اطلاعات، عملا وزارت بهداشت و متخصصین رشته داروسازی را کنار گذاشته و این موضوع خبر از عدم آشنایی این دوستان با شرح وظایف، عملکرد و بحث سلامت مردم و ارتباط مستقیم آن با سلامت و داروی مردم دارد. امیدواریم با عقل و درایتی که در بدنه دولت وجود دارد جلوی این موضوع گرفته و از آسیب زدن به سلامت مردم جلوگیری شود.

مشکل تخصیص ارز

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: در مورد صنعت داروسازی موضوع ارز، بحث حیاتی و مشکل بزرگی است؛ مسئولان اولویت دارو را درک نمی‌کنند و نه تنها مدیران وزارت‌خانه که حتی بانک مرکزی، تخصیص نوع ارزی که به دارو داده می‌شود بعضا ارزهای مرغوبی نیست، در نتیجه چرخه تولید به تعویق می‌افتد و این بیمار است که دچار استرس و عدم دسترسی به دارو می‌شود.

محبوبی در ادامه گفت: مشکل بعدی در تخصیص ارز در مورد تامین ریالی ارز است، معادل ریالی آن باید به حساب بانک مرکزی واریز شود تا ارز اختصاص یافته تحویل شود، چرخه و زنجیره تامین دارو به صورت مزمن از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

وی افزود: طرح دارو یار که اجرا شد، قرار بر این بود که بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه به پرداخت به موقع بدهی‌های خودشان با فاصله کمتر از دو ماه اقدام کنند، اما شاهد این هستیم که برخی از بیمه‌ها بخصوص بیمه تامین اجتماعی، تاخیرهای بیش از پنج و شش ماه در پرداخت بدهی‌های خود دارند که این موضوع به شدت در انتهای زنجیره که در داروخانه‌ها است، باعث کاهش نقدینگی می‌شود و عملا کل زنجیره را دچار مشکل می‌کند. امیدوار هستیم با سیاست‌گذاری‌هایی که می‌شود امسال سال بهتری در مورد وضعیت دارو شود.

آسیب‌های قطعی انرژی

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه از لحاظ حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، تعیین جایگاه کشور در داروسازی در سطح جهانی، شاید چندان معنا نداشته باشد، افزود: زیرا نظام دارویی کشورمان نظام ژنریک است، به این معنا که برای تولید دارو هزینه زیادی نمی‌کنیم و نهایتا با تولید فرآورده‌هایی که از مدت‌ها پیش در مورد آنها تحقیقات صورت گرفته، محصول را به بازار عرضه می‌کنیم.

محبوبی افزود: محدودیت قیمت‌گذاری در کشور ما وجود دارد، داروهای تولید شده ایرانی و سیستم بهداشت و درمان در سطح منطقه یکی از ارزان‌ترین داروهای جهان به شمار می‌رود که نباید فراموش کنیم این ارزانی به معنای بی‌ارزشی نیست.

او ادامه داد: قیمت‌گذاری در نظام داروسازی ما توسط دولت انجام می‌شود و بنابراین دولت برای اینکه بتواند رضایت مردم را همراه داشته باشد، اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد. این سیاست‌گذاری از جهاتی کمک کننده است از جهاتی نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد.

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران، گفت: یکی از چالش‌های ما در صنعت داروسازی، قطعی انرژی در فصول سال مانند قطعی برق در تابستان است که باعث ایجاد هزینه در صنایع داروسازی می‌شود؛ گرچه پیش‌بینی حفاظت از منابع در زمینه بهداشت و درمان شده بود و از این جهت صنعت ما کمتر از بقیه صنایع به نسبت آسیب دید، اما بی‌آسیب هم نبود.

مجبوبی در ادامه با بیان اینکه در سطح عرضه اما، آسیب‌های بی‌شماری در مکان‌های پخش و تحویل دارو مانند داروخانه‌ها، بیمارستانی و مراکز تولیدی به ما تحمیل شد، گفت: در داروخانه‌ها نیاز به برق اضطراری وجود دارد، تمام این موارد، هزینه سربار ایجاد کرده و ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: امیدوار هستیم که امسال مشکل برق نداشته باشیم؛ زیرا همانطور که می‌دانید این تجهیزات استهلاک داشته و هر سال هزینه‌ای هم بابت تعمیرات و حفظ و نگهداری آنها باید در نظر گرفته شود.

چالش روز صنف داروسازی

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران، با بیان اینکه چالش روز صنف داروسازی، دخالت نهادهای غیر مرتبط در امر دارو با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار داریم که در حوزه دارو کم‌کاری نکند و پیگیر مطالبات جامعه داروسازی باشند که اگر صنعت داروی یک مملکت سقوط کند، می‌تواند عواقب بسیار وخیمی داشته باشد که متاسفانه در این مورد، شاهد پیگیری‌های لازم از طرف وزارت بهداشت نیستیم.

محبوبی در ادامه افزود: از وزارت بهداشت، خواهش می‌کنیم که از افراد متخصص در سازمان‌های مرتبط مانند غذا و دارو استفاده کند و اجازه دهد این کار تخصصی حوزه دارای این تخصص و توسط افراد متخصص صورت گیرد تا نتیجه خوب و مورد رضایت خلق و خدا باشد.

وی با اذعان به اینکه با افتخار می‌توانیم بگوییم که بیش از 92 درصد نیاز تولیدات دارویی در کشور را داخل کشور خودمان تولید و کمتر از 10 درصد فرآورده‌ها وارداتی هستند، گفت: اما اینکه چند فرآورده را برای نخستین بار در سطح جهانی عرضه کرده باشیم، صنعت و وزارت بهداشت ما هیچ‌گاه همچین ماموریتی را برای خود تعریف نکرده، که اگر این مورد را در دستور کار قرار می‌داد مطمئنا در بحث قیمت‌گذاری دچار مشکل می شدیم.

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران، تاکید کرد: بنابراین از منظر پژوهشی در سطح منطقه رتبه بسیار خوبی داریم؛ دانشمندان برتر کشورمان در زمره صد دانشمند برتر در این رشته هستند. اما اینکه نتایج این تحقیقات وارد بازار شود و به عنوان محصول نوین به مردم معرفی شود، نیاز به تغییر نگرش به داروسازی دارد.

محبوبی با اشاره به مهاجرت داروسازها از کشور، گفت: متاسفانه تمام این عواملی که گفته شد تشدید کننده مهاجرت نیروی متخصص در حوزه داروسازی است به این معنا که مسئولی که در قسمت مقررات‌زدایی و کسب‌وکار به این حوزه مانند یک کسب‌وکار خرد می‌نگرد، و گمان بر خرید و فروش کالا دارد نه اینکه خدمت در جهت حفظ سلامت مردم! مسلم است که این موضوع به کیان داروسازی، دانشجویان و فارغ التحصیلانی که جزء رتبه های برتر کشوری بودند و با عشق و علاقه این رشته را تحصیل می‌کنند آسیب زده و دچار ناامیدی کرده که یک نتیجه ناامیدی نیز مهاجرت است.

وی با بیان اینکه اگر بررسی کرده و آمار را از نظام پزشکی بخواهیم متاسفانه شاهد تعداد بالای مهاجرت داروسازان در دو سال گذشته و بخصوص پس از دخالت نهادهای غیرتخصصی هستیم، تاکید کرد: نارضایتی عمومی از عدم تعریف جایگاه ایجاد می‌شود که می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد و باید در این روند تجدیدنظر صورت گیرد.

 

عضو هیئت مدیره و رئیس انجمن داروسازان تهران، به عنوان صحبت پایانی یادآور شد: کمبود صادرات و نقدینگی، نبود نقدینگی مناسب که قسمتی از آن باید توسط بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شده، می‌تواند عملا زنجیره تامین ما را قفل و تا حدود زیادی به این صنعت آسیب وارد کرده است. بسیاری از کمبودهایی که مردم متوجه می‌شوند به دلیل نبود تکنولوژی و متخصص نیست، دلیل اصلی آن نبود پول و سرمایه است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز