خبرگزاری کار ایران

روش‌های نوین ریخته‌گری: گذشته، حال و آینده

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۷۹۸

 

ریخته‌گری فرایند شکل دادن فلزات و آلیاژهای مختلف از طریق ذوب، ریختن مذاب در قالب‌های مختلف و سپس سرد کردن آن شبیه قالب مورد استفاده است. این فرایند از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین فنون شناخته شده برای شکل دهی به فلزات محسوب می‌شود. از گذشته تا کنون، این فرایند دستخوش تغییرات بی‌شماری شده و روش‌هایی سنتی و نوین ریخته گری در کنار هم به رشد این صنعت کمک شایانی کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم درمورد روش‌های نوین ریخته گری با شما صحبت کنیم و کاربرد آن را در صنایع مختلف ذکر نماییم.

ریخته گری چیست؟

کارگاه ریخته گری از گذشته‌های دور یکی از مکان‌های مهم برای تولید قطعات فلزی در شکل و ابعاد مختلف بوده و کمک بزرگی به رشد و تکامل سایر صنایع کرده ‌است. همانطور که ذکر شد ریخته‌گری به عملیاتی گفته می‌شود که توسط آن انواع قطعات فلزی پس از ذوب کردن فلز و ریختن آن در قالب‌های مخصوصی تهیه می‌شوند و در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عمده محصولات تولید شده توسط کارخانه‌جات قطعه یا یا به عبارتی ریخته‌گری، در صنایع مختلف ماشین سازی و تولید قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد به کار رفته در این عملیات عمدتا از فلزات و آلیاژهای مختلف و یا مخلوط اپوکسی و پلاستیک است. استفاده از ریخته‌گری از نظر اقتصادی برای تولید قطعات مخصوصا قطعات بزرگ مورد استفاده در صنعت خودروسازی، به‌صرفه خواهد بود.

تاریخچه ریخته گری

در گذشته انسان‌ها با توجه به ماهیت فلزات به این نتیجه رسیده بودند که توسط آتش و حرارت می‌توانند آن‌ها را ذوب و به شکل دلخواه خود تبدیل کنند. آن‌ها دریافتند که هرقدر قدرت و حرارت آتش بیشتر باشد، سرعت ذوب فلزات نیز بیشتر خواهد شد. در دوره‌های مختلف تاریخی فلزات متفاوتی در کارگاه‌هایی ریختگری مورد استفاده قرار گرفتند و هر زمان یک فلز جدید با قابلیت‌های بهتر کشف شد، جایگزین فلزات قبل شده تا کیفیت و سرعت کار ریخته‌گری افزایش پیدا کند.

علاوه بر روی کار آمدن فلزات مرغوب و مناسب، روش‌های ریخته‌گری نیز به مرور پیشرفت کردند و روش‌ها پیشرفته با تجهیزات مدرن و کاملا مجهز در این عصر جایگزین روش‌هایی سنتی و زمان‌بر در سال‌های دور شده است. ما در این مقاله با موضوع روش‌های نوین ریخته‌گری گذشته، حال و آینده سعی داریم در مورد این فرآیند در مجموعه سهند آذرین صحبت کرده و فعالیت‌های این شرکت در زمینه تولید انواع قطعات با پیشرفته‌ترین تجهیزات مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد ریخته گری در صنایع

ریخته گری یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی تولید قطعات فلزی محسوب می‌شود که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. در این صنایع از روش‌های نوین ریخته‌گری گذشته، حال و آینده برای تولید قطعات فوق سنگین که در صنعت خودروسازی کاربرد دارند تا قطعات ظریف مورد استفاده در صنعت هوا فضا، استفاده می‌شود. این روش‌ها در صنایع مختلف برای تولید قطعات متنوع کاربرد دارد که این صنایع عبارتند از:

صنعت خودروسازی: در این صنعت از روش‌های نوین ریخته‌گری گذشته، حال و آینده برای تولید قطعاتی نظیر موتور، گیربکس، سیستم‌های تعلیق، سیستم ترمز استفاده می‌شود.

صنعت هواپیماسازی: قطعات مهمی نظیر موتور، سیستم‌های هواپیما و سایر قطعات مورد استفاده در این صنعت نیز توسط ریخته‌گری تولید می‌شوند.

صنایع دریایی: قایق، کشتی، تجهیزات دریایی و همچنین سازه‌های ساحلی از طریق ریخته‌گری تولید و آماده مصرف می‌شوند.

صنایع نفت و گاز: اغلب قطعات مهم در این صنعت نظیر لوله‌ها، تجهیزات نفتی و گازی و همچنین شیرآلات نیز از محصولات تولید شده توسط روش‌های مختلف ریخته‌گری هستند.

صنعت ماشین‌آلات: در تولید دستگاه‌های تولید، تجهیزات حفاری و دستگاه‌های تست نیز استفاده از روش‌های نوین ریخته‌گری گذشته، حال و آینده نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

در واقع می‌توان به جرات گفت که این صنعت ریخته‌گری است که موجب رشد و تکامل سایر صنایع شده و در اقتصاد کشورها نیز نقش اساسی دارد. سهند آذرین نیز در زمینه خدمات رسانی به این صنایع و تولید قطعات مورد نیازشان، از هیچ کوششی دریغ نکرده و باکیفیت‌ترین محصولات را در این زمینه ارائه می‌دهد.

روش‌های نوین ریخته‌گری: گذشته، حال و آینده

مواد مورد استفاده در ریخته گری

همانطور که ذکر شد مواد استفاده شده در روش‌های نوین ریخته‌گری: گذشته، حال و آینده به مرور زمان با روی کار آمدن مواد مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر به‌صورت مداوم در حال تغییر و جایگزین شدن بوده است. اما در کل از موادی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود برای ساخت قطعات توسط ربخته‌گری استفاده می‌شوند.

1- فلزات

فلزات استفاده شده در عملیات ریخته گری عبارتند از آهن، آلومینیوم، فولاد، برنز، طلا، مس، نقره

2- آلیاژها

آلومینیوم و سیلیکون، آلومینیوم و منگنز، آهن و کربن، این آلیاژها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به قطعات تولید شده توسط آن‌ها می‌بخشند.

3- پلاستیک‌ها

از پلاستیک‌های مورد استفاده در ریخته گری می‌توان به پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌وینیل‌کلراید و پلی‌استر اشاره کرد که در تولید قطعات پلاستیکی کاربرد دارند.

4- مواد اپوکسی

اپوکسی‌ها مواد فوق‌العاده باکیفیتی هستند که از قابلیت‌های ویژه‌ای نظیر مقاومت و دوام برخوردار هستند. رزین اپوکسی‌ها از این ترکیبات محسوب می‌شوند.

5- سیمان و بتن

ریخته‌گیری با سیمان و بتن برای تولید قطعات و سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد ذکر شده از شایع‌ترین موادی هستند که در فرآیند ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی به تناسب نبا صنایع مختلف، ز مواد دیگری نیز ممکن است در این عملیات استفاده کرد.

روش‌های نوین ریخته‌گری: گذشته، حال و آینده

انواع روش‌های ریخته گری

روش‌های نوین ریخته‌گری گذشته، حال و آینده بسیار متنوع بوده روش‌های ذکر شده در زیر از گذشته تا کنون در این عملیات استفاده می‌شوند.

1- ریخته‌گری پیوسته

2-ریخته‌گری در خلأ

3- ریخته‌گری گریز از مرکز

4- ریخته‌گری در گچ

5- الگوی تبخیر شونده

6- دولابی

7- ریخته‌گری با همزن

8- ریخته‌‌گری ماسه تر

9- ماسه خشک

10- اتوماتیک

با مطالعه موارد ذکر شده، اطلاعاتتان در حوزه انواع روش‌های ریخته گری بالا می‌رود که این آشنایی موجب افزایش درآمد در کسب و کارتان می‌شود.

سهند آذرین

ریخته گری آلومینیوم که از حساس‌ترین و مهم‌ترین عملیات‌های ریخته‌گری محسوب می‌شود توسط مجموعه سهند آذرین ارائه می‌شود. این شرکت با بهره بردن از تکنولوژی روز دنیا و تجهیزات مدرن و پیشرفته، اقدام به تولید قطعات باکیفیت و استاندارد نموده و توانایی تولید قطعات در ابعاد و اشکال متنوع با استفاده از ریخته‌‌گری آلومینیوم از ویژگی‌های برجسته آن محسوب می‌شود.

ما در این مقاله سعی کردیم روش‌های نوین ریخته‌گری گذشته، حال و آینده را معرفی کنیم و تاثیر آن‌ها در پیشرفت صنایع را مورد بررسی قرار دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تولیدات شرکت سهند آذرین، به سایت این مجموعه مراجعه کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز