خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی:

امیدواریم آژانس بتواند نقش خود را به عنوان یک نهاد مستقل و به دور از فشارهای سیاسی ایفا کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۵۶۳

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم با توجه به تهاجم رسانه ای که علیه برنامه هسته ای ایران انجام می گیرد آژانس بتواند نقش خودش را به عنوان یک نهاد بین المللی و به عنوان یک نهاد مستقل و به دور از نفوذ و فشارهای سیاسی ایفا کند و تسهیلات را براساس اساسنامه آژانس فراهم کند تا همه کشورها بتوانند از علوم و فنون هسته ای به شکل عادلانه بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در سخنانی گفت: خداوند متعال را شاکر و سپاسگزارم که به ما توفیق داد که اولین کنفرانس بین المللی هسته ای را همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران در اصفهان برگزار کنیم. امیدوارم این نشست و پنل های تخصصی و مقالاتی که ارایه می شود و گفتمان های چند جانبه و دو جانبه و تعاملات پیش رو کمک کند که ما در جهت توسعه همکاری ها و تبادلات گام های مهمی برداشته و سنگ بنایی موثر گذاشته شود.

وی ادامه داد: از انجمن هسته ای ایران و حامیان و پشتیبانان سپاسگزاری می کنم. همچنین استاندار محترم و مسئولان استانی که زحمت میزبانی برعهده آنها بود از زحمات شان به شکل ویژه قدردانی می کنم.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورها با اراده مصمم فناوری هسته ای را گسترش خواهد داد. امروز به ویژه دنیا با تغییرات اقلیم مواجه است و اراده جمعی کشورها برای صفر کردن کربن یا کربن صفر تا ۲۰۵۰ به یک میثاق تبدیل شده است. همان طور که اشاره شد در اجلاس کاپ سه برابر کردن نیروگاه های هسته ای را هدف قرار داده اند و ما بیش از پیش و شتابان‌تر در راستای نشر و گسترش فناوری هسته ای برای رسیدن به انرژی پاک و پایدار به یاری خداوند تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اراده رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای را تا ۱۴۲۰ در برنامه خودش قرار داده و این طرح ها را در سواحل شمالی و جنوبی کشور به اجرا خواهد گذاشت. در اجرای این برنامه‌ها همان طور که در قانون پیش بینی شده سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و فاینانس خارجی به عنوان عاملیت پیش برنده سرمایه گذاری تعریف شده و از همین جا دعوت می کنم از کشورها و موسساتی که آمادگی سرمایه گذاری در این حوزه را داشته باشند.

اسلامی عنوان کرد: اولین نیروگاه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که دهمین سال کار خودش را سال گذشته پشت سرگذاشت بیش از ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه تزریق کرده و با این انرژی تولید شده معادل ۶۰ تن آلاینده حذف شده و این تولید انرژی موجب عدم استفاده از ۱۰۳ میلیون شبکه نفت شده است.

وی افزود: این انرژی پاک و پایدار خودش را به این وضوح با این اعداد نشان داده و به ما راه را نشان داده و تلاش ما را روزافزون کرده است.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: نکته بسیار حایز اهمیت این است که در گسترش فعالیت های هسته ای توسعه منابع انسانی انجام می‌گیرد و ما در این راستا به یاری حق تعالی و حداکثر طی دو ماه آینده اولین مرکز آموزش بین المللی علوم و فنون هسته ای را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد و این مرکز را به یک قطب تاثیرگذار برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان انرژی اتمی در سال های آینده تبدیل خواهیم کرد.

وی افزود: نکته مهم در این راستا و در توسعه منابع انسانی این است که سازمان انرژی اتمی دبیرستان هایی را گسترش داده که در پرورش استعدادها شاخص هستند و این دبیرستان ها در مقاطع پایین تر هم مورد برنامه ریزی قرار گرفته و به مقطع دبستان هم توسعه پیدا کرده و دبیرستان و متوسطه را پشتیبانی خواهد کرد و این فرآیند پرورش نیروی انسانی را از این مقاطع گسترش خواهیم داد.

اسلامی به همکاری با آژانس در چارچوب NPT تاکید کرد و افزود: همکاری با آژانس در چارچوب ان پی تی در سرفصل راهبردهای سازمان انرژی اتمی قرار دارد و طبق گزارش های آژانس بازرسی های انجام گرفته در سال ۲۰۲۳ ما ۲۲ درصد کل بازرسی های جهان بوده است. ما ۳ درصد ظرفیت هسته ای جهان را داریم اما ۲۲ درصد بازرسی در جهان از تأسیسات ایران انجام شده است که این حجم بازرسی در طول تاریخ از هیچ کشوری انجام نگرفته است.

وی ابراز داشت: امیدواریم با توجه به تهاجم رسانه ای که علیه برنامه هسته ای ایران انجام می گیرد آژانس بتواند نقش خودش را به عنوان یک نهاد بین المللی و به عنوان یک نهاد مستقل و به دور از نفوذ و فشارهای سیاسی ایفا کند و تسهیلات را براساس اساسنامه آژانس فراهم کند تا همه کشورها بتوانند از علوم و فنون هسته ای به شکل عادلانه بهره مند شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی در پایان عنوان کرد: امیدواریم که در این دوره که اولین کنفرانس بین المللی در کشور ما برگزار شد بتوانیم به یاری حق تعالی این کنفرانس را دو سالانه ادامه دهیم و از پرتو این همکاری ها و این مشارکت ها بدون نفوذ نظام سلطه علوم و فنون هسته ای به سهولت بتواند در اختیار کشورهای نیازمند قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز