خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش:

توضیح درباره جداسازی جنسیتی در کتاب‌های درسی/تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا آخرین گزینه باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۵۲۰

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ایمنی و نوسازی مدارس در برنامه هفتم توسعه از راه مولدسازی و تامین اعتبار دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگارایلنا؛ "علی فرهادی" معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی وزارتخانه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد جداسازی جنسیتی در کتاب‌های درسی بیان کرد: در خصوص برخی از دروس بین دانش آموزان دختر و پسر می تواند مفاهیم مرتبط با آنها دیده شود که ناظر بر کتاب‌های خاص از جمله مباحث دینی، احکام، مهارت‌های اجتماعی، شهروندی و... خواهد بود.

فرهادی گفت: آموزش موجب تحول می‌شود و باید به واسطه آموزش مهارت‌های خاص را تقویت کنیم. محتوای موضوعات دینی متناسب با دانش آموز باید پیش‌بینی شود و در سازمان پژوهش این موضوع دیده شده و دسته‌بندی دانش‌آموزان دختر و پسر اهمیت دارد برای این کار آمادگی تا حدی داریم اما نیاز به پیگیری کار دارد. قرار نیست در برنامه‌ها خللی ایجاد شود در پایان برنامه می‌توان اثرات مطلوب این کار را مشاهده کرد. خانواده ها نسبت به فرزندان خود و مهارت های فردی حساس هستند و امیدواریم خانواده های به ما کمک کند و در جامعه نیز با ساخت پارک بانوان و ... سعی کردیم محیط راحتی فراهم کنیم و امیدواریم این امکان در محتواهای درسی نیز فراهم شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال قبل تا به حال بیش از ۳۰ هزار کلاس درس تخریب و نوسازی و بازسازی یا ساخته شده، اما در برنامه هفتم مشابه برنامه ۵ و ۶ نیاز به تزریق مالی داریم. خیرین هم می توانند پای کار بیایند. اینکه بگوییم تخریب و نوسازی کی به پایان می رسد باید گفت چنین فرایندی مداوم است و در برنامه  دنبال می شود.

او گفت: حداقل حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کلاس در سال باید تامین، نوسازی یا تخریب شوند و چرخه ای پیوسته است.

فرهادی در مورد مدارس غیردولتی و نظارت بر عملکرد آنها ادامه داد: ناظر بر توافق مدارس و والدین است و معمولا اگر شکایتی در این زمینه باشد شورای نظارت آن را بررسی می کند.

او افزود: موضوع سرویس  به انجمن اولیا و مربیان برمی گردد سه‌ر به سه‌ر و بعد ساخت متفاوت است و انجمن اولیا و مربیان پیگیر است و اگر مدیر یا مدرسه ای مشکل داشته باشد صدای مردم را از طریق مناطق می شنویم. واژه تخلف از فضای معلمان بخصوص معلمان مدارس دولتی دور است.  

فرهادی در خصوص اهمیت مباحث پرورشی تاکید کرد: پرورش گاهی بر آموزش نیز مقدم است. امسال ۲ تا ۳ میلیون دانش آموز در سطح کشور تحت فعالیت های پرورشی بودند. این فعالیت‌ها شامل اردوها و کتابخوانی و... است که این فعالیت‌ها برای قریب به ۱۷ میلیون دانش آموز مطلوب نیست بنابراین از دستگاه‌های مختلف درخواست می‌کنیم با افزایش اعتبارات و تعامل در مباحث پرورشی دانش آموزان اوضاع را بهتر کنند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: به زودی با مجوزی که در خواست کردیم قریب به ۱۹ هزار نفر مشاور و مربی پرورشی استخدام می کنیم که شاخص های ظریفی برای آن تعریف شده و می توانند تحول ایجاد کنند . بهداشت و سلامت و تربیت بدنی را بسته ای می دانیم که مدرسه از همه ابعاد رشد پیدا کند. اولویت ما پر کردن کلاس بود پس همکاران کیفیت بخشی در حوزه پرورشی و آموزشی به کمک ما آمدند.

فرهادی در مورد بکارگیری نیروهای حق التدریس بیان کرد: بعد از اینکه نتایح آزمون آموزگاری و دبیری اعلام شد، هیچ جای کشور کلاس خالی تحت عنوان اینکه کلاس معلم نداشته باشد نداریم، اما به معنای این نیست که به صورت مقطعی برای کلاس مشکلی پیش نیاید. فرض کنید یک خانم معلمی برای فرزندپروری به مرخصی برود طبیعتا آن کلاس تغییر معلم دارد یا وقتی معلم بیمار می شود، تصادف می کند و... مقطعی کلاس خالی می ماند و بلافاصله جایگزین  می شود. اما چون رقم این تغییرات در آموزش و پرورش بالاست به چشم می آید. واقعیت این است که معلم مرخصی اداری ندارد و برخلاف همه کارمندان که دو روز در ماه مرخصی قانونی دارند، معلم باید سرکلاس حاضر شود.

سخنگوی آموزش و پرورش اظهار کرد: دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال 1402 برای توزیع شیر از محل هدفمندی یارانه‌ها تأمین شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

فرهادی گفت: شیر در چند استان توزیع شده اما هنوز فراگیر نشده و علت آن آمادگی شرکت‌های تولید کننده برای ارائه شیر دانش آموزی است.

او افزود: به دلیل حساسیتی که داریم، شرکت‌هایی که با مجوز وزارت بهداشت از نظر کیفیت در سطح a هستند و با ما همراهی می‌‌‌کنند و تعداد آنها هم محدود است، هم اکنون قرارداد  منعقد شده است و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، کهگیلویه و بویر احمد و کرمان آغاز شد و قرار بود 11 استان محروم در اولویت توزیع باشند تا به کل کشور توسعه یابد،  پیش بینی این است تا پایان آبان شیر در سراسر کشور توزیع شود.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: شرکت‌های تولید کننده محدودیت‌هایی دارند از جمله اینکه شیر باید به تعداد دانش‌آموزان دوره ابتدایی که قابل توجه است، تولید شود و پس از آن باید به مدت 10 تا 12 روز در انبار بماند و مورد تست قرار گیرد تا بعد از آن توزیع شود.

فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 50 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه باید به هنرستان‌ها بروند، توضیح داد: هنرستان‌ها باید به تجهیزات آموزشی مجهز شوند اما اگر با ظرفیت موجود این کار را انجام دهیم، دشوار و زمان‌بر است. استفاده از برون‌سپاری هنرستان‌ها به حوزه صنعت و تجهیز کردن آنها مدنظر است. بر این اساس امسال این موضوع در دستور کار است و در بودجه 1403 و برنامه هفتم نیز اعتباراتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون وزیر درباره توسعه مدارس غیردولتی بیان کرد: قرار است مدارس ابتدایی در اولویت آخر و هنرستان‌ها در اولویت نخست توسعه مدارس عیرولتی باشند، اما هزینه هنرستان‌ها زیاد است ضمن اینکه از آن کمتر استقبال می‌شود بنابراین در نظر داریم هنرستان‌ها را از طریق ارتباط با اصناف و صنعت توسعه دهیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره استفاده از معلمان بازنشسته و شرایط این معلمان توضیح داد: سال‌های قبل جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کاهش یافت و 80 هزار نفر ناترازی در پذیرش دانشجو معلمان داشتیم ضمن اینکه هم اکنون بالاترین سطح بازنشستگی را در آموزش و پرورش داریم.

او گفت:  اضافه تدریس معلمان شاغل، تدریس بازنشستگان و درخواست از معلمان برای به تاخیر انداختن بازنشستگی از جمله اقدامات برای کمبود معلم بود. البته سن معلمان بازنشسته زیاد نیست و در 48 سالگی بازنشسته می‌شوند. از 30 هزار معلمی که امسال می‌توانستند بازنشسته شوند اما این کار را به تعویق انداختند تا بخشی از کلاس‌های خالی را پوشش دهیم.

او در مورد پیامک به بازنشسته‌های فرهنگی نیز اظهار کرد: اواخر شهریور با ارسال پیامک از آنها خواستیم تا بازنشستگی خود را به تعویق بیاندازند. ما 200 هزار کمبود معلم داریم. بخشی از کمبود معلم از طریق تدریس 32 هزار نفر از معلمان بازنشسته، 84 هزار نفر از طریق اضافه تدریس معلمان شاغل و 30 هزار نفر ادامه خدمت معلمان در آستانه بازنشستگی تأمین شد.

به گفته فرهادی حق التدریس مانند اضافه کار کارمندان است و اگر به موقع پرداخت شود انگیزه معلمان برای اضافه تدریس اضافه می‌شود و کمتر کمبود معلم خواهیم داشت. او توضیح داد: امسال برنامه ریزی کردیم با تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هر دو ماه یکبار حق التدریس را پرداخت کنیم.

فرهادی  درباره محقق شدن فوق‌العاده ویژه برای حقوق معلمان، اظهار کرد: آموزش و پرورش فوق‌العاده ویژه معلمان را تقاضا داده است، این امر در دستور کار شورای حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی است و به محض تصویب اطلاع رسانی می‌کنیم. همچنین حق‌التدریس دوران کرونا هم با همین اعتبار پرداخت می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش پیرامون تعطیلی مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا، توضیح داد: تصمیم گیری در این‌باره بر عهده استاندار است، اما مطلوب ما این است تعطیلی مدارس آخرین گزینه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز