خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انجام عملیات آبخیزداری بیولوژیک در دستور کار جدی سازمان منابع طبیعی در سال ۱۴۰۳

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۳۷۱

برنامه‌ریزی برای تقویت پوشش گیاهی ۵۰ میلیون هکتار عرصه مرتعی و ۳ میلیون هکتار عرصه بیابانی طی ۵ سال آینده

رئیس سازمان منابع طبیعی با بیان این که در سال ۱۴۰۳ انجام فعالیت‌های آبخیزداری بیولوژیک در سطح کشور به صورت جدی در دستور کار این سازمان قرار می‌گیرد، گفت: برای تقویت پوشش گیاهی ۵۰ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی و ۳ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی ایران در طول ۵ سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

«عباسعلی نوبخت»، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مهمترین برنامه‌های در دست اقدام این سازمان در سال ۱۴۰۳ توضیح داد: مهمترین برنامه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای سال ۱۴۰۳ و البته سال‌های بعد از آن، تلاش برای حفظ پایداری اکوسیستم‌های ایران در قالب مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز به‌ویژه انجام عملیات آبخیزداری براساس مطالعات انجام‌شده و در دست انجام است.

وی افزود: اصولا سه نوع پروژه در زمینه انجام عملیات آبخیزداری تعریف می‌شود که شامل فعالیت‌های مکانیک، فعالیت‌های بیومکانیک و عملیات بیولوژیک است. در این میان، هزینه اجرای عملیات بیولوژیک در مدیریت حوضه‌های آبخیز از سایر پروژه‌های آبخیزداری کمتر است، ولی اثربخشی این فعالیت‌ها عمدتا بیشتر است، بنابراین با توجه به این که در حال حاضر وضعیت اعتباری کشور چندان مناسب نیست، در سال ۱۴۰۳ به صورت جدی انجام فعالیت‌های آبخیزداری بیولوژیک را در سطح کشور در دستور کار قرار خواهیم داد.

اجرای فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی در ۸ میلیون هکتار با مشارکت وزارت کشور 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به نقش مهم پوشش گیاهی در مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز به صورت بیولوژیک، در سال جدید و سال‌های آتی تلاش خواهیم کرد که برای حفظ، احیا و ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی کشور تلاش کنیم. در همین راستا برای تقویت پوشش گیاهی ۵۰ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی و ۳ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی ایران در طول ۵ سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: اخیرا رایزنی‌هایی بین مقامات ارشد وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است مبنی بر این که از ظرفیت دهیاری‌ها نیز برای انجام فعالیت‌های مربوط به مقابله با بیابان‌زایی استفاده شود. در همین زمینه وزارت کشور اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند برای انجام فعالیت‌های لازم برای تقویت پوشش گیاهی در ۵ میلیون هکتار از اراضی بیابانی کشور فعالیت کند که در صورت حصول توافق نهایی در این خصوص، ظرفیت کشور برای انجام فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی طی ۵ سال آینده به ۸ میلیون هکتار خواهد رسید.

امیدواری برای تولید سالانه ۲۵۰ میلیون نهال طبق طرح کاشت یک میلیارد درخت 

نوبخت با بیان این که اجرای طرح چهار ساله کاشت یک میلیارد درخت در ایران از جمله مهمترین برنامه‌های در دست اجرای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: براساس دستوری که رئیس‌جمهور محترم از سال گذشته صادر کرد، قرار شد که از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ مجموعا یک میلیارد نهال در سطح کشور تولید و کاشته شود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ که نخستین سال اجرای این طرح محسوب می‌شد، با کمک مردم، بخش خصوصی، نهادهای عمومی و خود دولت توانستیم ۲۳۷ میلیون اصله نهال را تولید کنیم که تا کنون ۱۱۵ میلیون اصله نهال کاشته شده است و بخش عمده‌ای از مابقی نهال‌ها تا اردیبهشت‌ماه و بقیه در سال‌های زراعی بعدی به عرصه‌های طبیعی منتقل خواهند شد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاشت نهال در طبیعت از جمله اقدامات لازم برای انجام فعالیت‌های آبخیزداری بیولوژیک در طرح جامع مدیریت حوضه‌های آبخیز محسوب می‌شود و امیدواریم با تلاش‌هایی که همکاران سازمان منابع طبیعی در ستاد سازمان و ادارت استانی و شهرستانی انجام می‌دهند، بتوانیم در سال جدید نیز مانند سال گذشته به تعهد خودمان مبنی بر تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال عمل کنیم تا یک ایران سرسبز و قوی داشته باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز