خبرگزاری کار ایران

رئیس پارک ملی توران خبر داد:

مشارکت بیش از ۲۵۰ نفر در طرح مردمی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۳۷۳

رئیس پارک ملی توران از مشارکت بیش از ۲۵۰ نفر از هموطنان در طرح مردمی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در جاده میامی - عباس‌آباد استان سمنان خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی اکبر قربانلو با اشاره به مشارکت محیط‌بانان و گروه‌های مردمی در ارائه آموزش و هشدار به شهروندان در خصوص احتمال تصادف با گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی در محور میامی - عباس‌آباد استان سمنان گفت: از ۲۸ اسفندماه تا کنون، بیش از ۲۵۰ نفر از هموطنان در طرح مردمی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در این جاده مشارکت داشته‌اند. 

وی افزود: برآورد ما این است که میزان مشارکت مردمی تا پایان زمان اجرای طرح یعنی تا پایان روز ۱۴ فروردین به بیش از ۴۰۰ نفر برسد و این رقم مشارکت در تاریخ حفاظت مردمی از این گونه در ایام نوروز در این منطقه بی‌سابقه است.

رئیس پارک ملی توران تاکید کرد: تمام این افراد با هزینه شخصی و همراه با وسیله نقلیه شخصی از بیش از ۱۰ استان کشور از تمامی نقاط کشور حضور داشتند که این امر باعث دلگرمی ما در این منطقه شده است.

وی بیان کرد: بیش از ۵۰۰ نفر نیز در صف انتظار برای حضور در این جاده بودند که به دلیل ازدیاد افراد ثبت‌نام کننده در این طرح، نتوانستیم از حضور آنها بهره‌مند شویم. همچنین عمده این افراد به دلیل این که از استان های دور از جمله خوزستان، آذربایجان، کردستان و سیستان و بلوچستان بودند، از آنها درخواست کردیم تا به طرف این جاده حرکت نکنند و در زمان دیگری از حضور آنها بهره ببریم.

قربانلو ادامه داد: سال گذشته یک خانواده از بوشهر همراه یک دختر بچه برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی به ما مراجعه کردند و چند شب با ماشین شخصی و هزینه شخصی در کنار جاده ماندند تا از تصادف احتمالی خودروها با یوزها جلوگیری کنند که ما روز آخر متوجه شدیم کودک آنها یک بیماری داشت که هر روز به نزدیکترین کلینیک مراجعه می‌کرد تا آمپول و سرم او را تزریق کنند و دوباره به جاده برگردند.

رئیس پارک ملی توران در همین راستا عشق وصف‌ناپذیر مردم برای حفاظت از آخرین بازمانده‌های یکی از ارزشمندترین گربه‌سانان جهان را نشان از عشق و علاقه همه مردم ایران برای حفاظت از یوزپلنگ دانست و گفت: این حجم از محبت و علاقه مردم با حفاظت از یوز و کمک به ما برای این امر انگیزه ما را برای حفاظت از این گونه بی‌نهایت بار افزایش داده است و این چیزی نیست که بتوان آن را با کلمات توضیح داد.

وی اضافه کرد: هر روز به طور میانگین ۸ تا ۱۰ خودرو در این جاده حضور دارند و تمامی این‌ها با هماهنگی انجام می‌شود که به طور میانگین در هر خودرو ۲ نفر حضور دارند.

رئیس پارک ملی توران عنوان کرد: ما تا سال گذشته هر سال به طور میانگین ۷ تا ۸ تصادف در این محور داشتیم که امسال تا امروز (٩ فروردین) هیچ تصادفی در این جاده رخ نداده است و این عمدتا به دلیل تلاش گروه‌های مردمی برای اطلاع‌رسانی جهت رانندگی با سرعت مطمئنه در این جاده بوده است.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، قربانلو در پایان گفت: اداره‌کل محیط‌زیست استان سمنان نیز نقش پشتیبانی و ارائه مکان مناسب برای استراحت و تامین تغذیه این افراد در طی روزها و شب‌های کشیک برعهده داشت که خوشبختانه توانستیم پشتیبانی رضایت‌بخشی را از هموطنان عزیز داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز