خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت بحران:

مهمترین مخاطره کشور ما سیلاب است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۱۵۶

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مهمترین مخاطره کشور را سیلاب دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسن نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه مشترک با اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: امروزه کشورهای دنیا با موضوعات تغییر اقلیم بیابان زایی و تغییر آب و هوایی مواجه هستند. همچنین کمبود آب شیرین موجب شده موضوع پیشگیری از بحران دارای اهمیت شده و اقداماتی در این خصوص در کشورها صورت بگیرد. در این زمینه نیز در کشور ما روح حاکم بر قانون مدیریت بحران، پیشگیری است.

وی ادامه داد: مهمترین مخاطره کشور ما سیلاب است و باید موضوع آبخیزداری و آبخوان داری را به طور کامل انجام دهیم. امروز در دنیا زدن سدهای زیرزمینی آغاز شده است سدهای زیرزمینی باعث می شود آب بیشتری به سفره های زیرزمینی منتقل شود و فرونشست را کاهش دهد یکی دیگر از موضوعات کشور ما فرونشست است و ما امروزه از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده ایم و درحالی که استاندارد برداشت آب زیرزمینی ۲۰ درصد است ما در برخی مناطق ۸۰ تا ۸۵ درصد از این آبها را برداشت کرده ایم و باید با آبخوان داری یا آبخیزداری و تاسیس سدهای زیرزمینی پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ناپایداری سازه ها در مقابل زلزله از دیگر مخاطرات ما است و ۶۲ درصد از جغرافیای کشور ما یا روی گسل است یا در حرایم گسل هستند در تهران سه گسل وجود دارد که خطرناک ترین آن گسل شهرری است بنابراین باید مقاومت مصالح ساختمانی را به ۵ الی ۶ ریشتر برسانیم البته درباره زیرساخت‌ها باید بیشتر از این مقاوم سازی شود. همچنین جنس سازه باید به گونه ای باشد که مقاومت در برابر ۸ ریشتر را داشته باشد ما در اکثر شهرها آزمایشگاه مقاومت سنجی مصالح را داریم.

وی ادامه داد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله داشته ایم که بالای ۷ ریشتر بوده است باید برای سکونت در چنین وضعیتی مقاومت بیش از ۸ ریشتر را برای ساختمان ها در نظر بگیریم. یک زلزله ۴ ریشتری برابر با یک بمب هیروشیما است و زلزله ترکیه برابر با ۱۹ بمب هیروشیما بوده است.

نامی تصریح کرد: لذا ضرورت دارد در خصوص پیشگیری اقدامات جدی در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز