خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

بلاتکلیفی ۲۸۵ لنج صیادی و بیکاری حدود ۷ هزار صیاد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۲۱۰

یک مسئول: در تلاشیم مشکلات صاحبان لنج‌ها را برطرف کنیم

صیادان ۴ شهرستان چابهار، کنارک، دشتیاری و زرآباد همواره مشکلات فراوانی از مباحث بیمه‌ای و عدم امنیت شغلی گرفته تا عدم صدور مجوز برای شناور های شان دارند. حال در طی گزارشی از سوی این صیادان، حدود ۲۸۵ لنج صیادی در شهرستان های ساحلی سیستان و بلوچستان ساخته شده که هر لنج زمینه ایجاد اشتغال را برای ۲۵ نفر فراهم می‌کند که این لنج‌ها به دلیل‌عدم صدور مجوز فعالیت از درگاه ملی مجوز‌ها و از سوی شیلات، در اسکله بلاتکلیف مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سال ۹۷ تا ۴۰۲ در استان سیستان و بلوچستان شناورهایی ساخته‌ شده‌اند که گویا دستورالعملی برای ابعاد آنها اعلام نشده و صاحبان شناورهای ۱۹ متری برای صدور مجوز به مشکل برخورده‌اند و به آنها اعلام شده به شناورهای  بالای 20 متر مجوز داده می شود و هم اکنون صاحبان لنج های 19 متری در عمل انجام شده قرار گرفته‌اند و باید فکری به حال این افراد شود و از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.

هرکدام از این صاحبان لنج، حدود ۱۰ میلیارد تومان بابت لنج های شان سرمایه گذاری کرده‌اند و بسیاری از لنج داران همه دارایی خود را فروخته و برای ساخت این لنج‌ها هزینه کرده‌اند که در بلاتکلیفی مانده و مجوزی برای کار کردن در دریا برای آنها صادر نشده است.

انتظار ۴ ساله بی‌سرانجام برای دریافت مجوز شیلات

مالک یکی از شناورهای کنارک در این باره به ایلنا گفت: ما مدتهاست برای دریافت مجوز اقدام کرده‌ایم و با کوچکترین مانع پرونده را برگشت می‌دهند و شرایط را برای دریافت مجوز تسهیل نمی‌کنند. لنج‌ها در سیستان و بلوچستان ساخته شده‌اند اما هیچ تلاشی برای حل مشکلات ما از سوی مسئولان نمی‌شود.

وی افزود: ما چند برادر هستیم که تمام سرمایه‌مان را برای ساخت این لنج گذاشته‌ایم. اما دولت برای صدور مجوز آن شرایط را سخت کرده است. افرادی که لنج‌های شان در هرمزگان است به راحتی در استان ما مجوز می‌گیرند اما ما از سمت مسئولان استانی خودمان حمایت نمی‌شویم.

این صاحب شناور اذعان داشت: در این چهار سالی که لنج را ساخته‌ایم و برای مجوز اقدام کرده‌ایم تمام پرونده را تکمیل کرده‌ایم اما هیچ پیامکی برای دریافت مجوز برای‌ مان ارسال نشده است.

وی افزود: لنج ما ساخته شده و مدتهاست از کارگاه بیرون آمده و روی آب است، تا مدارک کامل و سوخت نباشد نمی‌توانیم برای صید به دریا برویم.

وی افزود: لنج ما برودتی است و مشکلی ندارد اما مجوز برای مان صادر نشده است.

صیادان دیگر پولی برای برودتی شدن لنج‌شان ندارند

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: هزینه ساخت هر شناور صیادی حدود ۲۰ میلیارد تومان است و تمام این مبلغ آورده خود مردم است و دولت و بانک‌ها هیچ نقشی در تامین بودجه این شناورهای صیادی نداشته‌اند.

فاروق اعظمی عنوان کرد: این شناور‌ها در حقیقت بنگاه‌های اقتصادی زود بازده هستند و در هر شناور حدود ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: از سال ۹۷ تاکنون ۲۸۵ فروند شناور صیادی در کنارک، چابهار، دشتیاری و زرآباد ساخته شده که متاسفانه به دلیل‌ عدم صدور مجوز، این شناور‌ها نمی‌توانند وارد آب شوند و صیادی کنند.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها افزود: تعدادی از لنج‌های بلاتکلیف ۱۹ متری هستند که دولت می‌گوید باید بالای ۲۰ متر باشند، در صورتی که پیش از این برای لنج‌هایی با این طول، مجوز صادر شده است.

اعظمی خاطر نشان کرد: از دو سال قبل قرار بود این موضوع ساماندهی شود و شناورها تعیین تکلیف شوند اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. فقط قرار است ۱۰۰ مجوز صادر شود و ۱۸۵ شناور باقی مانده همچنان بلاتکلیف هستند.

وی گفت: اداره کل شیلات اعلام کرده لنج‌ها باید برودتی شوند، بسیاری از این لنج‌ها هزینه ساخت داده‌اند و نتوانستند برای صید به دریا بروند و صیادان دیگر پولی برای برودتی شدن لنج‌شان ندارند.

وی افزود: خواسته صیادان سیستان و بلوچستان از رئیس جمهور و تمامی مسئولان این است که صدور مجوز‌های این لنج‌ها تعیین تکلیف شود و سرمایه مردم در گردش درآید.

اعظمی عنوان کرد: اگر نمی‌خواهند مجوز صادر کنند، لنج‌ها را از صاحبان شان خریداری کنند تا مردم سرمایه‌های شان را جای دیگری به کار بگیرند. تا مجوز صادر نشود شرکت نفت سوخت مصرفی‌شان را نمی‌دهد و اجازه صید ندارند.

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های شناورسازی در سیستان و بلوچستان در این باره به ایلنا گفت: سال ۹۷ مدیرکل شیلات تعدادی نامه به متقاضیان و مشتری‌های ما داده بود که ابعاد لنج در آن‌ها ۱۹ متر بود و چند نفر که اسامی‌شان را هم دارم توانستند مجوز بگیرند و اخطاری مبنی بر این که لنج زیر ۲۰ متر نسازید دریافت نکرده‌ایم.

علی بخش صیادی عنوان کرد: همه لنج‌ها طبق قوانین ملی ساخته می‌شوند و هر دستورالعملی بعد از ابلاغ قابل اجراست و تا زمان ساخت این شناورها چنین دستورالعملی مبنی برعدم ساخت لنج زیر ۲۰ متر وجود نداشته است.

صیادی عنوان کرد: تازه چند روز است که به کارخانه‌های شناورسازی ابلاغ شده که به لنج‌های زیر ۲۰ متر مجوز نمی‌دهند و از آنجایی که نمی‌شود ابعاد لنج‌های ساخته شده را دستکاری کرد باید فکری به حال لنج‌های ۱۹ متری شود.

وی افزود: اگر مدیرکل وقتِ شیلات تخلف کرده و مجوز ساخت لنج ۱۹ متری داده آیا چوبش را باید مردم بخورند؟ چرا هیچ ابلاغی به شناور سازها برای‌ عدم ساخت لنج زیر ۲۰ متر داده نشده؟ ما امضای مدیرکل وقت را با سربرگ شیلات داریم که در محتوای آن مشکلی برای ساخت این لنج‌ها وجود نداشته است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان هم در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: لنج‌هایی که چند سال پیش ساخته شده‌اند با همکاری مسئولان کشوری در حال صدور موافقت نامه‌های اصولی این لنج‌های صیادی هستیم.

عطاء الله رئیسی در ادامه گفت: هیچوقت قانونی برای اعطای مجوز شناور‌های زیر ۲۰ متر نداشته‌ایم. تمام دنیا به سمت پیشرفت می‌روند و ما هنوز در بحث شناورها به صورت سنتی عمل می کنیم.

برودتی شدن شناورهای صیادی بستر صادرات را فراهم می‌کند

وی افزود: ما چرا باید ماهی‌مان را در بازار داخلی به فروش برسانیم آن هم زمانی که بستر صادرات برای ما فراهم است؟ کشورهای مثل ژاپن، امارات و کشورهای مختلف خریدار ماهی‌های ما هستند اگر ما به لنج‌های صیادی گفته‌ایم که لنج‌های شان را برودتی کنند به دلیل افزایش کیفیت آبزیان صید شده بوده است و سودآوری زیادی برای صیادان دارد.

وی خاطر نشان کرد: در این موضوع رایزنی‌های بسیاری خوبی با سازمان شیلات ایران شده و اگر به نتیجه برسیم از این شناور‌ها تعهد می‌گیریم که لنج‌های شان را برودتی کنند.

وی افزود: خودِ صاحبان لنج هم موافق برودتی شدن شناورهای شان هستند چرا که یخ گران است و در گرمای جنوب هم به سرعت آب می‌شود و یخ جوابگوی فریز کردن آبزیان صید شده نیست و هزینه‌های صیادان را افزایش می‌دهد.

رئیسی عنوان کرد: اگر لنجی برودتی باشد می‌تواند یک ماه کامل را در دریا بماند اما اگر لنجی یخی باشد باید پس از گذشت یک هفته تا ده روز به خشکی بازگردد و ظرفیت یخ‌هایش را تمدید کند و هربار برگشت به خشکی برای صیادان هزینه دارد. ما به دنبال کاهش هزینه‌های صیادان و رعایت استانداردهایی هستیم که به صادرات و کیفیت ماهی و آبزیان صید شده کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: در خصوص لنج‌های ۱۹ متری، اگر قانونی هم در چهار سال گذشته برای صدور مجوز این لنج‌ها بوده ما از آن مطلع نیستیم. اما برای لنج‌های یخی بالای ۲۰ متر در تلاشیم طی تعهد نامه‌ای مبنی بر تغییر وضعیت لنج‌ها از حالت یخی به برودتی، مشکل موافقت نامه‌های اصولی و صدور مجوز‌ها را با کمک استاندار سیستان و بلوچستان برطرف کنیم.

رئیسی گفت: مجوزها از سوی درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود و این قوانین مربوط به سامانه است.

رئیسی افزود: تعرفه هر لنج برای دریافت مجوز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که با رایزنی‌های انجام شده توانسته‌ایم این مبلغ را به ۵۰۰ میلیون تومان با اقساط ده ماهه برسانیم.

وی افزود: این تصمیمات را شیلات استان نمی‌تواند بگیرد و باید در سطح کشوری پیگیری شود که ما در تلاشیم مشکلات صاحبان لنج‌ها را برطرف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز