خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

بیش از 8 هزار دادخواست کارگر لرستانی در مراجع حل اختلاف و تشخیص مورد بررسی قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۰۹۸۳

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در سال 1402 تعداد 8 هزار و 521 دادخواست کارگری و کارفرمایی استان در مراجع رسیدگی این اداره کل مورد بررسی قرار گرفت.

سید فرهاد ناصری نیا در گفت و گو با ایلنای لرستان با اشاره به اینکه اختلافات بین کارگر و کارفرما، امری متداول است و زمانی که این مشکلات شدید شوند منجر به اخراج کارگر یا ترک کار توسط وی می‌شود، اظهار داشت: یکی از موانع تاثیر گذار بر بهره‌وری و رونق تولید بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما است که با توجه به صیانت وزارت متبوع از حق و حقوق کارگران، کارشناسان حوزه روابط کار با حضور در واحدهای اقتصادی و همکاری و هماهنگی با تشکل های کارگری و کارفرمایی تلاش می کنند تا از اختلاف احتمالی جلوگیری کنند. 

وی افزود: اختلافات بین کارگر و کارفرما باید قبل بروز مشکلات بین آنها حل و فصل شده و در محیط کار و از طریق تفاهم و تعامل منجر به توافق شود و بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت این کار موجب جلوگیری از تنش ها در واحدهای اقتصادی و مشکلات در تولید می‌شود.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه به بررسی پرونده‌های شکایات کارگری در مراجع رسیدگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 8 هزار دادخواست به مراجع رسیدگی ارجاع شده که در هیات تشخیص بیش از 7 هزار دادخواست منجر به صدور رای شده است.

ناصری نیا ادامه داد: پس از اعتراض به برخی از آراء صادره توسط کارگران و کارفرمایان پرونده‌ها به مراجع حل اختلاف ارجاع می‌شود که پارسال 2 هزار و 321 دادخواست تجدید نظر خواهی رسیدگی و منجر به صدور رای شد.

وی حل و فصل دعاوی کارگر و کارفرمایی بصورت سازشی را اولویت مراجع رسیدگی در این اداره کل عنوان کرد و گفت: با مشاوره و راهنمایی‌های لازم توسط کارشناسان مراجع تشخیص و حل اختلاف به شکایات کارگری و کارفرمایی در استان سال گذشته 35 درصد آراء صادره با سازش حل و فصل شده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: با افزایش مراجع تشخیص و حل اختلاف و همچنین تعداد جلسات این مراجع زمینه کاهش زمان رسیدگی به پرونده های کارگر و کارفرما فراهم شده است و با تمهیدات صورت گرفته  زمان رسیدگی به این دادخواست ها از 40 روز به 26 روز رسیده است.

ناصری نیا یادآور شد: 23 هیأت تشخیص و 12 هیأت حل اختلاف در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر کار رسیدگی به دادخواست ها و اختلافات کارگر و کارفرمایی را در سطح استان عهده دار هستند.

وی بیشتر اختلاف میان کارگران و کارفرمایان را عدم آشنایی آنان با قوانین و مقررات کار عنوان کرد و اظهار داشت: برخی کارفرمایان قوانین را به درستی رعایت نمی‌کنند و با عدم تمکین از مفاد قانونی به ویژه در بحث مطالبات کارگران و رعایت مقررات به ایجاد اختلافات دامن می‌زنند در حالی که اگر قانون کار به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات و اختلافات میان کارفرما و کارگر نیز برطرف می‌شود و صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود اتفاق می‌افتد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: نظم و انسجام در فعالیت‌های اقتصادی، تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی، ارائه مشاوره و همچنین اطلاع‌رسانی و آموزش‌های صحیح موازین قانونی از مهمترین عوامل پیشگیری از اختلافات کارگری و کارفریی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز