خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس در جمع مدیران محیط زیست کشور در شیراز:

خشک شدن تالاب ها پیامدها و مضرات زیادی را به همراه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۲۰۲

سند «اعلامیه شیراز» به منظور صیانت از محیط زیست، تدوین شود

نشست مدیران محیط زیست کشور در شیراز با حضور معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، استاندار فارس در این نشست خواستار تدوین سند «اعلامیه شیراز» به منظور صیانت از محیط زیست کشور شد.

محمدهادی ایمانیه گفت: اقلیم پهناور فارس دارای ظرفیت های ارزشمندی در حوزه محیط زیست است.

وی کسب عنوان پایتخت محیط زیستی آسیا برای شیراز را اقدامی بزرگ برشمرد و اظهار داشت: سومین حرم اهل بیت «ع» پاک ترین کلانشهر ایران اسلامی بشمار می رود که از آب و هوای بی نظیری برخوردار است.

ایمانیه خواستار تلاش های همه جانبه برای تداوم پاکیزگی آب و هوای شیراز شد و افزود: بسیاری از گردشگران به منظور بهره مندی از طبیعت روح نواز شیراز، مسافر این شهر می شوند و برای حفظ این موهبت نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه ای هستیم.

انتقاد نسبت به تغییر کاربری باغات شیراز 

وی با انتقاد نسبت به تغییر کاربری باغات شیراز طی دهه های اخیر گفت: خط قرمز مدیریت ارشد استان در دولت سیزدهم بروز هر گونه خدشه بر باغات شیراز است و بموازات آن خواستار توسعه و نگهداری از فضای سبز هستیم.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش خواستار تدوین «اعلامیه شیراز» به منظور ایجاد بسترهای مناسب برای ماندگاری هوای پاک شد و افزود: در صندوق حمایتی محیط زیست اعتبار ویژه ای به منظور اجرای طرح جامع های محیط زیستی در نظر گرفته شود.

وی  از آمادگی دانشگاه ها و مراکز علمی استان به منظور تهیه طرح های مطالعاتی و پژوهشی در حوزه محیط زیست خبر داد و افزود: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری طرح های محیط زیستی همراهی خواهند داشت.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به تغییرات اقلیمی که در تمامی دنیا شاهد آن هستیم، اظهار داشت: در سنوات اخیر باران های تدریجی جای خود را به بارش های سهمگین و رگباری داده که دربردارنده خسارت های فراوانی خواهد بود.

به گفته استاندار فارس برای مقابله با این چالش نهضت ایجاد آبخیزداری در استان فارس با حضور ریاست جمهور به راه افتاده که از ظرفیت های خیّران و نیکوکاران هم در این عرصه بهره می بریم. 

وی در ادامه پیشنهاد بهره مندی بیشتر از ظرفیت سمن ها را مطرح کرد و افزود: افراد بسیار با انگیزه، فداکار و دانایی در قالب سازمان های مردم نهاد وجود دارند که با دغدغه های محیط زیستی در حال تلاش برای صیانت از طبیعت هستند. 

ایمانیه افزود: برای رشد و پویایی سمن ها باید حمایت معنوی حداکثری از آنها را دستور کار قرار داد.

وی به سازمان محیط زیست توصیه کرد تا تفاهم نامه مبسوطی را با رسانه ملی در دستور کار قرار دهد.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: مطابق ماده 43 برنامه ششم توسعه معادل یک درصد فروش معادن و صنایع معدنی باید به حوزه محیط زیست، عمران و سلامت جامعه اختصاص یابد.

 ایمانیه رقم این اعتبار را در استان فارس رقم قابل توجهی اعلام کرد و افزود: این درآمد در صورت وصول باید به حساب خزانه معین استان واریز شده و در همان منطقه هزینه گردد.

وی توسعه فضای سبز را رسالتی همگانی و فرادستگاهی اعلام کرد و افزود: بر اساس قانون کاشت درخت بر عهده منابع طبیعی است و محیط زیست به عنوان مطالبه گر می تواند نقش نظارتی خود را ایفا کند.

استاندار فارس از اقدامات حمایتی به منظور خانه دار شدن کارکنان محیط زیست خبر داد و افزد: دولت به دنبال تامین زمین برای مسکن کارکنان محیط زیست در استان فارس است.

اختصاص اعتبار برای احیای محیط زیست استان

وی خواستار اختصاص اعتبار برای احیای محیط زیست استان شد و اظهار داشت: در استان فارس 14 تالاب وجود دارد که مسیر های انتقال آب به آنها نیازمند بازسازی است.

نماینده عالی دولت در استان فارس تهیه بالگرد را برای سازمان محیط زیست ضروری ارزیابی کرد و افزود: برای احیای موثر تالاب ها باید عملیات پرکردن چاه های غیرمجاز و نوسازی ناوگان موتوری محیط زیست را در دستور کار قرار داد.

ایمانیه با اشاره به این موضوع که خشک شدن تالاب ها پیامدها و مضرات زیادی را به همراه دارد، افزود: برای غلبه بر چالش های حوزه کشاورزی در ابتدا نیازمند حل مشکلات تالاب ها هستیم؛ خشکی تالاب ها پیامدهای جبران ناپذیری نظیر خالی شدن روستاها، گسترش حاشیه نشینی و ریزگردها را به دنبال دارد.

وی در بخش پایانی سخنانش پیشنهاد تفاهم و تعامل سازمان محیط زیست با وزارت صمت در راستای بهره مندی از ظرفیت معادن کشور با حفظ و پاسداشت همزمان رویکردهای محیط زیستی را مطرح کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز