خبرگزاری کار ایران

بررسی آخرین وضعیت احداث ایستگاه؛

وقتی احداث ایستگاه های اتوبوس در رشت هم به دلار گره می خورد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۹۸۰

هفتاد و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت با محوریت «بررسی آخرین وضعیت احداث ایستگاه های اتوبوس» در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، نادر حسینی در ابتدای جلسه شورای شهر که با محوریت «بررسی آخرین وضعیت احداث ایستگاه های اتوبوس»  برگزار شده بود با تاکید بر اهمیت ارائه بسته های سرمایه گذاری در تسریع روند توسعه شهر رشت، بیان داشت: کمیسیون توسعه پایدار با همین نگاه در شورای ششم تاسیس شد و تا این لحظه توانسته کمک حال مدیریت شهری باشد.

نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف کمیسیون توسعه پایدار نظارت بر پروژه های سرمایه گذاری شهرداری است و اخیرا در سطح شهر ایستگاه های اتوبوس جدیدی راه اندازی شده است.

نادر حسینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه در تعداد اتوبوس و رانندگان پایه یک با کمبود مواجهیم، افزود: در جلسه امروز در خصوص پروژه احداث ایستگاه های اتوبوس تبادل نظر خواهیم داشت و می خواهیم بدانیم تعهد سرمایه گذار چه تعداد ایستگاه بوده و چه تعدادی اجرا شده است و نگاهی به مفاد قرارداد داشته باشیم.

حسن کریمی کرنق دیگر عضو کمیسیون توسعه پایدار نیز در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: برخی از ایستگاه های احداث شده با استقبال خوبی همراه نبوده‌اند و گاهی حتی اتوبوس نیز از آن مسیر عبور نمی‌کند.

وی افزود: از نظر فضا، فضا کوچکتر از قبل شده است و از سوی دیگر در محلات کم برخوردار اتوبوس نداریم و یا به تعداد بسیار کمی داریم. این موارد پیش از این نیز مطرح شده است. توجه به این موضوعات، خواسته شورا است.

کریمی کرنق با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن اتوبوس برای باغ رضوان به ویژه برای پنجشنبه ها، خاطر نشان کرد: تاکنون اقدامی در این زمینه ندیده ایم و شهرداری باید به این موارد توجه کند.

ناصر عطایی رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری رشت، تصریح کرد:  پروژه احداث ایستگاه های اتوبوس از سال های دور در مدیریت شهری مطرح بود و با حمایت اعضای شورا در این دوره اجرایی شد و به مراحل پایانی رسید.

وی افزود: پیش ازاین، فراخوان این پروژه یک شرکت کننده داشته و برنده شده است اما آن شرکت در ادامه شرایط را نمی پذیرد و انصراف میدهد. در تیر ماه ۱۳۹۸ برای مرحله دوم این پروژه به فراخوان گذاشته می شود و یک کانون تبلیغاتی بومی و فعال در این حوزه برنده می شود اما انصراف می دهد. در بهمن ماه ۱۳۹۸ برای سومین بار پروژه به فراخوان گذاشته می شود و دو کانون تبلیغاتی بومی به طور مشترک برنده می‌شوند و طی مکاتباتی که صورت گرفت حاضر به عقد قرارداد نشدند و شرایط تبلیغاتی را مناسب برای سرمایه گذاری نمی دانستند و خواستار فضای تبلیغاتی مناسب تری بودند اما شهرداری با این دیدگاه که هدف اصلی ایستگاه ها، تبلیغات نیست با موضوع مخالفت کرد. تیر ماه ۱۳۹۹ برای چهارمین بار فراخوان برگزار می شود و یک کانون تبلیغاتی دیگر برنده می شود اما به دلیل شرایط کرونایی، پروژه برای این مجموعه توجیه اقتصادی نداشت و انصراف داد. دی ماه ۱۳۹۹ برای پنجمین بار فراخوان برگزار شد و شرکت کننده ای حضور نداشت.

ناصر عطایی با اشاره به تاکید شورای ششم مبنی بر اجرایی شدن پروژه خاطر نشان کرد: مهر ماه ۱۴۰۱ فراخوان برای ششمین بار برگزار شد و دو شرکت کننده داشت که یک شرکت کننده برنده شد و فرایند واگذاری به طور رسمی و قانونی طی شد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری رشت اعلام کرد: رقم کارشناسی شده در زمان دلار ۲۸ هزار تومانی، ۱۱ میلیارد تومان بوده است و تا زمان شروع کار این مجموعه دلار به بیش از ۵۰ هزار تومان می رسد و مدتی دست نگه می دارند. پیگیری و مذاکراتی صورت گرفت و در همین کمیسیون توسعه پایدار نیز پیگیری شد و نظر شرکت کننده برنده بر این بود که با توجه به افزایش نرخ دلار، سال های بهره برداری افزایش یابد. شهرداری نیز با توجه به برگزاری فراخوان و طی روند قانونی معتقد بود که حتی یک روز اضافه نخواهد شد.

عطایی با اعلام اینکه بر اساس قرارداد ۱۰۳ ایستگاه اتوبوس احداث خواهد شد اظهار داشت: متاسفانه در روند واگذاری زمین ها برای احداث ایستگاه با مشکلاتی مواجه شدیم که اشکال از سازمان سرمایه گذاری یا مدیریت حمل و نقل نیست. برخی نقاط مدنظر شهرداری با وجود اینکه پیاده رو در اختیار مدیریت شهری است با مخالفت و اعتراض همراه بود و در نقاطی تصمیم به جابجایی ایستگاه گرفته شد. این موضوعات نیز با اعتراض سرمایه گذار همراه بوده است. تا امروز با وجود پیگیری های صورت گرفته ۶۰ زمین برای احداث ایستگاه اتوبوس به سرمایه گذار تعرفه شد و ایستگاه های اتوبوس در این نقاط نصب شده است.

وی افزود: ۱۰ نقطه جدید نیز تعرفه شده است که مجموع ایستگاه ها با این نقاط جدید به ۷۰ ایستگاه می رسد. برای ۳۳ مورد باقیمانده سازمان مدیریت حمل و نقل مکان های جدیدی را تعرفه خواهد کرد و سرمایه گذار کار را انجام خواهد داد. تاکنون سرمایه گذار یک روز هم از قرارداد عقب نمانده است. قرار بر این بود طی یک سال ایستگاه ها نصب شوند و ۹ سال پس از آن دوره بهره برداری باشد.

در ادامه نمایندگان سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر و همچنین واحد حقوقی شهرداری رشت به بیان توضیحاتی در خصوص جزئیات قرارداد پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز