خبرگزاری کار ایران

دکتر محمد شریف ملک زاده:

با فرمول و تفکر غربی نمی توانیم کشور را اداره کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۶۱۷

همیشه دانشمندان از پیشگامان به چالش کشیدن وضع موجود و اصلاح آن هستند.دکتر محمد شریف ملک زاده با انتقاد شدید به پیاده شدن مدیریت غربی در کشور ، تدریس کتاب های ترجمه شده صد سال پیش غربی ها در عصر انفجار اطلاعات را ،به چالش اساسی کشیده و آن را به نوعی آب در هاونگ کوبیدن می داند.

معاون رییس جمهور اسبق که خود تجربه 30 ساله مدیریت کلان در کارنامه دارد به صراحت می گوید که فرمان مدیریت غربی اگر ما را به ته دره نبرد سر از ناکجا آباد در می آوریم.

عقاید و اندیشه های این دانشمند در حوزه مدیریت شاید روزگاری به یکی از بزرگترین نظریه هایی این علم تبدیل شود. آنچه در پی می آید بخشی از افکار این اندیشمند دانش مدیریت است:

دکتر ملک زاده با انتقاد تند از ساختار مدیریت جهان آن را یک ساختار کهنه، فرسوده و قدیمی می داند و می گوید که بدتر از آن ،ساختار مدیریت در داخل کشور ما است که برگرفته از همین مدیریت قدیمی است.چون این ساختار قدیمی است پس نمی تواند از نظمی برخوردار باشد و نخواهد توانست پله های رشد و ترقی را برای مارقم بزند.

وی ادامه می دهد: چون ساختار درونی این نوع مدیریت، دارای جنبش نرم افزاری و نهضت آزاد اندیشی نیست و تجاری سازی علمی، فرهنگی و اقتصادی نشده است.

  وی می گوید:امروز اگر از علم مدیریت بحث می کنیم در واقع  داریم در جهانی از نظریه های گذشته اساتید و دانشمندانی که 40 سال، 100 سال، 200 سال این نظریه ها را دادند بحث میکنیم و البته این نظریات هم در یک حوزه خاص تخصصی استفاده شده است.

نظریه هایی که مشکل را حل نمی کنند

این دانشمند حوزه مدیریت در ادامه می گوید که اگر ما نظریه دموکراسی،  نظریه برجسته سازی، نظریه اسناد، اصول 14 گانه مدیریت هنری فایول و نظریه های مختلف دیگر را با دقت بخوانیم متوجه می شویم که آنها در زمان خودش مطرح شده و هر کدام از این نظریات توانسته در زمان خودش مشکلی را برطرف کند اما آیا این نوع نظریه ها و مدیریت ها در جهان امروز کارساز است؟!  پاسخ کاملا منفی است.

وی تاکید میکند:صادقانه بگویم ما در علم مدیریت بویژه در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم دچار پارادوکس منفی شده ایم. چون کشورهای در حال توسعه و کشورهای جهان سوم تنها کاری که می کنند کتاب هاب مدیریت و سایر کتاب های کشورهای مختلف را ترجمه می کنند و آن را به عنوان پایه در علم مدیریت در آورده و روی آن تحقیق و بررسی می کنند. 

ملک زاده یاد آور می شود: اگر مقطع علمی کارشناسی ارشد و یا دکترای تخصصی  را در واحدهای دانشگاه خودمان نگاه کنید متوجه می شویم که  بیشتر  یا 90-80 درصد واحدها، واحدهایی است که بومی سازی نشده و مدیریت غربی و با علومی که بومی سازی نشده است در این کشورها پیاده شده است این در حالی است که با فرمول و تفکر غربی نمی توانیم کشور را اداره کنیم.

در حال حاضر ما چهار انقلاب صنعتی را پشت سر گذاشتیم انقلاب صنعتی مثل بخار آب ،   انقلاب صنعتی دوم تقسیم کاربر ، انقلاب صنعتی سوم الکترونیک آی تی  و انقلاب صنعتی همین انقلاب صنعتی است که ما در حال حاضر و یا جهان درگیر آن است سیستم های فیزیکی مجازی یا هوش مصنوعی، کار کردن با سیستم های فن آوری جدید که اسم آن انقلاب صنعتی چهارم است .

انقلاب صنعتی چهارم

وی خاطر نشان می کند:کلید واژه انقلاب صنعتی چهارم مهارت است. کسانی که در این انقلاب صنعتی چهارم مهارت را فراموش کنند در واقع همه چیز را فراموش کرده اند.

دکتر ملک زاد با بیان اینکه ما این روزها در ایران دچار گرفتاری های مدیریتی شده ایم می گوید: ما باید مهارت های جدید را به کار بیندازیم، مهارت هایی که بتوانند با سیستم های هوش مجازی، با سیستم های فیزیکی مجازی در تضاد نباشند.

معاون اسبق رییس جمهور ادامه می دهد: بگذارید یک مثال از بحثی که پیش کشیدم بزنم.در دنیایی که به انفجار اطلاعات شهرت دارد اگر بخواهیم کاری خلاف عرف جامعه انجام دهیم دوربین ها به سرعت از زاویه های مختلف به سمت ما می چرخند و حرکات ما را در کسری از ثانیه به فضای مجازی مخابره می کنند در حالی که ده سال پیش چنین نبود، امروزه اما سیستم مجازی و هوش مصنوعی با سرعت نور دارد سیر می کند. 

بنابراین این یک موضوع بسیار مهم است که حتی انقلاب صنعتی چهارم که همان سیستم های فیزیکی یا هوش مصنوعی است باز دچار بحران شده است اگر ما بتوانیم آنها را درک کنیم، لمس کنیم، به جایی می رسیم که می شود روی آن حس ایجاد کرد ادراکمان را روی آن تطبیق بدهیم می توانیم در آن صورت ما می توانیم در کارمان موفق شویم

مهارت های جدید،الزامی انکار ناپذیر

وی می افزاید: همه اینها را گفتم تا به این نتیجه برسم که اگر بخواهیم در دنیای نو موفق شویم باید مهارت های جدید بیاموزیم.می گویند بر اساس سرفصل های تصویب شده در یک یا پنج سال آینده باید این کار را بکنیم و به فلان نقطه برسیم این درست نیست وقتی به آینده فکر می کنید باید مهارت هایی را که قابلیت رقابت در منطقه و جهان را لازم است را باید به دست بیاوریم.

این دانشمند علم مدیریت در پایان با طرح یک سوال می گوید که حالا من یک سوال دارم آیا با آموزش های که برگرفته از کتاب های ترجمه شده یک قرن پیش غربی ها است می توانیم در عصر انقلاب صنعتی چهارم موفق باشیم؟

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز