خبرگزاری کار ایران

صفر تا صد ثبت شرکت و رتبه بندی شرکت با الی ثبت

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۸۵۶

ثبت شرکت از جمله اقداماتی است که موجب قانونی شدن کسب‌و‌کار شما شده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ همچنین موسسان هر کسب‌و‌کار پس از ثبت آن بایستی نسبت به انجام رتبه بندی شرکت خود اقدام کنند. هر کدام از این فرآیندها روند خاص خود را داشته و از مراحل مشخصی پیروی می‌کند که در این مطلب، به بیان مطالب مهمی در این باره پرداخته‌ایم.

 

صفر تا صد مراحل ثبت شرکت

پیش از هرچیز باید بگوییم که راه‌اندازی کسب‌و‌کار از طریق ثبت کردن شرکت، نوعی تاسیس کار به‌صورت قانونی است که تمام فرآیندهای آن به‌طور رسمی انجام می‌شود؛ همچنین این فعالیت‌ها از قابلیت پیگیری قانونی برخوردار بوده و این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد. حال که با مفهوم کلی ثبت کردن شرکت آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل ثبت را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم:

مرحله اولانتخاب زمینه فعالیت شرکت

صاحبان کسب‌و‌کار باید بدانند که قصد راه‌اندازی چه نوع فعالیتی را دارند. زمینه‌های فعالیت شرکت‌ها معمولا در دسته‌های خدماتی، آموزشی، بازرگانی و ... طبقه‌بندی می‌شود که مشخص شدن آن، نخستین مرحله از ثبت شرکت خواهد بود؛ البته باید توجه داشته باشید که برخی حوزه‌ها توسط افراد عادی قابل ثبت نبوده و تنها از طریق ارگان‌های دولتی می‌توان نسبت به ثبت آن‌ها اقدام کرد.

مرحله دومتعیین نوع شرکت

در مرحله دوم، انتخاب نوع شرکت با‌توجه‌به زمینه فعالیت آن صورت می‌گیرد؛ در واقع، صاحبان کسب‌و‌کار باید بر اساس آنچه در شرکت انجام می‌شود، نسبت به انتخاب نوع شرکت اقدام کنند. شرکت‌ها انواع مختلفی دارند که به‌عنوان متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت‌های مسئولیت محدود، سهامی خاص، تعاونی، تضامنی و ... اشاره کرد.

مرحله سومانتخاب شرکا و سهامداران شرکت

در این مرحله، بایستی تمام شرکا و سهامداران با‌توجه‌به مواردی همچون شرایط همکاری در شرکت، مسئولیت‌ها، نوع شراکت، میزان سرمایه، میزان سود و زیان و ... مشخص شوند. ادامه فعالیت شرکا و سهامداران بر اساس همین موارد خواهد بود؛ بنابراین بهتر است تمام موارد مذکور در همان ابتدای کار به‌صورت شفاف مشخص شوند.

 

صفر تا صد ثبت شرکت و رتبه بندی شرکت با الی ثبت

 

مرحله چهارمتعیین میزان سرمایه نقدی و آورده شرکا

تعیین میزان سرمایه نقدی و آورده شرکا و سهامداران، چهارمین مرحله از مراحل ثبت شرکت است. سرمایه نقدی شرکت، بخشی از سرمایه شرکاست که به‌صورت نقدی برای شرکت در نظر گرفته می‌شود؛ اما آورده یا همان سرمایه غیر نقدی شرکا می‌تواند شامل مواردی همچون تخصص، ملک، خودرو و ... باشد که هر یک از سهامداران و شرکا به‌عنوان جزئی از سهام به شرکت ارائه می‌دهند.

مرحله پنجمانتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت باید از اصول خاصی پیروی کند که این اصول به‌شرح زیر هستند:

  • نام شرکت باید فارسی باشد.

  • نام انتخابی باید دارای معنا و مفهوم باشد.

  • این نام نباید قبل از شما توسط شخص دیگری انتخاب شده باشد.

  • نام شرکت نباید با فرهنگ ایرانی و عمومی جامعه در تضاد باشد.

توجه به این موارد هنگام انتخاب نام شرکت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید به‌طور دقیق در نظر گرفته شوند.

مرحله ششمانتخاب اعضا و هیئت مدیره

در این مرحله از ثبت شرکت، باید اعضای اصلی شرکت انتخاب شده و مسئولیت‌ها و حق امضای هر کدام از آن‌ها نیز مشخص شود. این افراد باید از مسئولیت‌پذیری بالایی برخوردار باشند؛ زیرا در غیر این صورت، کسب‌و‌کار مورد نظر با عدم سوددهی مواجه خواهد شد. اعضای اصلی شرکت عبارت‌اند از:

  • مدیر عامل

  • رئیس هیئت مدیره

  • نایب رئیس هیئت مدیره

  • اعضای هیئت مدیره

  • بازرسین اصلی و علی‌البدل

انتخاب افراد مناسب برای هر کدام از این سمت‌ها باید به‌طور دقیق انجام شود تا بازدهی شرکت به بالاترین حد خود برسد.

مرحله هفتمارائه مدارک مورد نیاز

ارائه مدارک، یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت محسوب می‌شود؛ چرا که در صورت کسری مدارک، شرکت شما به حالت تعلیق درآمده و این شرایط تا زمان تکمیل مدارک ادامه خواهد داشت. با این حساب، لازم است تمام مدارک مورد نیاز مطابق با برنامه به اداره مربوطه ارائه شوند. البته ارائه مدارک لازم نیست به‌صورت حضوری انجام شود؛ بلکه می‌توانید از طریق اداره پست نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

مرحله هشتمانتشار آگهی در روزنامه رسمی

آخرین مرحله از ثبت شرکت مربوط به انتشار آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار است. این مرحله پس از پشت سر گذاشتن مراحل فوق و بعد از تایید مدارک توسط سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود و به‌معنای اتمام فرآیند ثبت و قانونی کردن شرکت خواهد بود.

رتبه بندی شرکت و انواع آن

رتبه‌‌ بندی شرکت مقیاسی است که کارفرما می‌تواند با استفاده از آن، جایگاه شرکت (پیمانکاری، مشاوره‌ای و ...) را نسبت به دیگر شرکت‌ها پیدا کند. فرآیند رتبه‌بندی شامل تکمیل مدارک و فرستادن آن‌ها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. سپس این سازمان، امکان اخذ رتبه را برای شرکت مورد نظر فراهم می‌کند.

پروژه‌های بزرگ دولتی و خصوصی، بر اساس گرید و به‌صورت مناقصه‌ای به شرکت‌های پیمانکار و مجری سپرده می‌شوند؛ به این معنا که در چنین رقابتی، شرکت‌هایی که دارای رتبه بالاتری هستند، شانس بیشتری برای دریافت کار خواهند داشت. رتبه هر شرکت، نشانگر توان فنی و سوابق کاری شرکت و نیروهای آن است؛ البته قبل از شروع فرآیند رتبه‌بندی، شرکت شما باید مراحل ثبت شرکت را پشت سر گذاشته و به‌عنوان یک برند، کد اقتصادی دریافت کرده باشد.

از‌آنجایی‌که شرکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند، رتبه‌بندی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در این بخش، انواع رتبه بندی شرکت را معرفی کرده‌ایم:

  • رتبه‌بندی شرکت‌های مشاور

  • رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار

  • رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک

  • رتبه‌بندی شرکت‌های انبوه‌ساز

  • رتبه‌بندی شرکت‌های EPC (طرح و ساخت)

فرآیند رتبه‌بندی هر کدام از این شرکت‌ها از اصول خاصی پیروی می‌کند؛ برای مثال، شرایط لازم برای اخذ رتبه پیمانکار با شرایط مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور متفاوت بوده و باید طبق اصول تصویب‌شده انجام شود.

مزایای رتبه‌بندی شرکت‌ها

همانطور که ثبت شرکت دارای فوایدی برای ادامه کار است، اخذ رتبه نیز برای تداوم روند کاری شرکت اهمیت بالایی دارد. در این قسمت، برخی از مزایای رتبه‌ بندی شرکت را بررسی کرده‌ایم:

  • شرکت‌هایی که نسبت به دریافت رتبه از سازمان مدیریت اقدام می‌کنند، از امکان شرکت در مناقصات دولتی برخوردار خواهند بود.

  • رتبه‌بندی شرکت‌ها، به کارفرماها و افرادی که می‌خواهند با شما قرارداد ببندند، این امکان را می‌دهد تا از توانایی شما اطمینان خاطر داشته باشند که این امر به مرور زمان موجب رونق گرفتن شرکت شما خواهد شد.

  • شرکت‌ها به منظور بستن قرارداد با سازمان‌های دولتی و شراکت با آن‌ها، باید دارای رتبه مناسبی باشند.

  • بهره‌مندی از یک رتبه خوب، توانایی و شایستگی شرکت شما را نشان می‌دهد که این ویژگی، هنگام بستن قرارداد با برخی سازمان‌ها به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

  • اخذ رتبه پیمانکار برای شرکت‌های پیمانکاری اهمیت بالایی دارد؛ زیرا کارفرمایی که پروژه خود را به یک شرکت پیمانکاری واگذار می‌کند، به‌طور ویژه به رتبه بندی شرکت و توانایی مالی آن توجه می‌کند.

مواردی که در این بخش مطرح کردیم، مهم‌ترین مزایای رتبه‌بندی شرکت‌ها به‌حساب می‌آیند.

 

صفر تا صد ثبت شرکت و رتبه بندی شرکت با الی ثبت

 

ثبت و رتبه بندی انواع شرکت با الی ثبت

در این مطلب، مراحل ثبت شرکت را به‌طور کامل مورد بررسی قرار داده و سپس، درباره فرآیند رتبه‌بندی انواع شرکت همچون اخذ رتبه مشاور یا پیمانکار، اطلاعاتی ارائه دادیم؛ همچنین تعدادی از مهم‌ترین مزایای رتبه‌بندی شرکت‌ها را مطرح کردیم.

اگر شما هم قصد ثبت یا اخذ گرید و رتبه برای شرکت خود را دارید، می‌توانید از طریق وب‌سایت الی ثبت به نشانی https://elisabt.ir/ نسبت به انجام این کار اقدام کنید. الی ثبت یکی از معتبرترین مراجع ثبت و رتبه‌بندی شرکت بوده و خدمات باکیفیتی را به کاربران ارائه می‌دهد.

منبع : الی ثبت

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز