خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

آثار و پیامدهای آتش‌بس برای نتانیاهو/ سناریوهای موجود برای مدیریت غزه/نگاه شبکه یهود به عملکرد کابینه تل‌آویو و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۹۲۰

کارشناس مسائل منطقه گفت: وضعیت فعلی ماحصل سیاست‌های غلطی است که اسرائیل، آمریکا و برخی از کشورهای عربی آن را دنبال کردند اما در نهایت فلسطین و مقاومت آنها را نادیده گرفت و سناریوی مد نظر خود را پیاده‌سازی کرد.

«مصدق‌ مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به آثار و پیامدهای برقراری آتش‌بس در غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که در شرایط فعلی متوقف کردن جنگ در غزه به نفع اسرائیل و به خصوص نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیست و ایالات متحده هم این موضوع را کاملاً درک کرده و به خوبی بر آن اشراف دارد. در این میان همه می‌دانند که در زمینه نظامی دست برتر با حماس است و این در حالیست که اسرائیل به دنبال متوقف کردن حماس و تبادل اسرا بوده است. درست است که دو طرف آتش‌بس و تبادل اسرا را پذیرفته‌اند اما باید بدانیم که برقراری آتش‌بس و حتی خاتمه پیدا کردن جنگ در غزه به ضرر بنیامین نتانیاهو است. کابینه اسرائیل حتی در مورد تبادل اسرا هم با شک و تردید به این مسأله نگاه می‌کردند اما در مقابل حماس اعلام کرده بود که تبادل اسرا باید به صورت مشخص و با ذکر جزئیات انجام شود.

وی ادامه داد: نتانیاهو می‌خواست در راستای برقراری آتش بس، تبادل اسرا هم انجام شود و مهم‌ترین مسأله برای او و تیم وی آتش‌بس نبود بلکه تبادل اسرا برای وی بیشترین اهمیت را دارد. ایالات متحده هم به خوبی می‌داند که وضعیت کنونی به نفع اسرائیل نیست و آتش‌بس صرفاً توقف مقطعی جنگ برای تبادل اسرا به حساب می‌آید. در مقابل حماس این موضوع را به خوبی درک کرده بود و در این میان سعی کرد تا بحث کمک‌رسانی به مردم غزه هم گنجانده شود و منافع خود را تأمین کند. اینکه بارها ایالات متحده اعلام کرده بود به آتش‌بس نزدیک هستیم اما از ذکر تاریخ و ساعت دقیق آن خودداری می‌کرد به این دلیل بود که آنها هم می‌دانستند وضعیت شکننده است و هر زمان ممکن است اوضاع تغییر کند. به نظرم اسرای اسرائیل به عنوان یک برگ برنده برای حماس کارایی خود را  به ثبت رساندند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: همچنان بحث‌های مختلف در مورد مدیریت غزه بعد از پایان جنگ مطرح است و برخی‌ از جمله مقام‌های آمریکا معتقدند که عربستان سعودی در کنار ایالات متحده باید به صورت موقت این منطقه را مدیریت کنند و عده‌ای دیگر هم اعلام کردند که تشکیلات خودگردان فلسطین باید غزه را مدیریت کند. این در حالیست که مخالفان نتانیاهو در داخل تل‌آویو اعتقاد دارند که او مزاحم وضعیت فعلی بوده و رفتار و عملکردش برای اسرائیل و آمریکا هزینه‌های زیادی را تراشیده است. حالا بحث اینجاست که پس از تبادل اسرا اوضاع چگونه پیش خواهد رفت؛ چراکه ایالات متحده اعلام کرده حماس به هر ترتیب باید از بین برود که این مواضع صرفاً تایید همان سخنان نتانیاهو و مقامات اسرائیل به حساب می‌آید.

وی افزود: در فاز دوم هم ممکن است که بحث مذاکره و راهکار سیاسی با محوریت آمریکا مطرح شود. باید توجه داشت که وضعیت فعلی ماحصل سیاست‌های غلطی است که اسرائیل، آمریکا و برخی از کشورهای عربی آن را دنبال کردند اما در نهایت فلسطین و مقاومت آنها را نادیده گرفت و سناریوی مد نظر خود را پیاده‌سازی کرد. اینکه پرونده فلسطین به حاشیه رانده شده بود یکی از دلایلی است که موجب برانگیخته شدن خشم فلسطینی‌ها شد و حالا هم این جنگ در غزه در حقیقت خروجی همان سیاست‌ها به شمار می‌رود. به نظرم غرب و اسرائیل در باتلاق غزه اسیر شده‌اند و معادلات به هم ریخته و از سوی دیگر افکار عمومی در سراسر جهان مجدداً اسرائیل را باعث و بانی آپارتاید و ایالات متحده را حامی آن دانسته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من لابی‌های اسرائیل و شبکه‌های یهود در سراسر دنیا همین حالا مخالف حضور نتانیاهو در تل‌آویو هستند؛ چراکه کشته شدن سربازان اسرائیلی در غزه و همچنین هزینه‌های بالای نظامی آن برای رژیم صهیونیستی به انضمام پیامدهای سیاسی باعث شده تا اوضاع در داخل و خارج از اراضی اشغالی به ضرر نتانیاهو پیش برود. ایالات متحده به دنبال طولانی کردن آتش‌بس است و مواضع اخیر مقامات نظامی و سیاسی واشنگتن بر این موضوع تأکید دارند اما بدون شک این سناریو به نفع نتانیاهو نیست. به همین دلیل رسانه‌های غربی تبادل اسرا را به نفع خود مصادره می‌کنند تا این مسأله را یک پیروزی مشخص برای نتانیاهو جلوه داده و بتوانند اوضاع را به نفع او حداقل در سطح افکار عمومی مهندسی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز