خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو منافع و حیات سیاسی خود را در ادامه جنگ می‌بیند/ مواضع سالیوان نشان داد که تاریخ مصرف نتانیاهو برای آمریکا تمام شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۱۶۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: قطر توانست در این پرونده وجهه سیاسی خود را در مقیاس بین‌المللی افزایش دهد که این برای عربستان چندان خوشایند نیست و می‌تواند یک پیام منفی از سوی دوحه به ولیعهد سعودی باشد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به احتمال شروع جنگ در غزه پس از پایان تبادل اسراء و احتمال اعمال فشار ایالات متحده بر اسرائیل برای از سرگیری درگیری نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باتوجه به وضعیت کنونی و موقعیت فعلی ایالات متحده و بایدن که در آستانه انتخابات قرار دارند، احتمال اعمال فشار واشنگتن بر تل‌آویو برای ادامه جنگ در غزه می‌تواند موجب آن شود که اوضاع به هم بریزد و به همین علت واشنگتن خواهان ادامه این جنگ نیست. در مقابل باید توجه داشت این جنگ نشان داد که نتانیاهو چندان حرف‌شنوی از بایدن و ایالات متحده ندارد و بر اساس سناریو و منافع خود عمل می‌کند که این یک موضوع مهم است. در این میان باید توجه شود که نتانیاهو و کابینه راستگرای آن منافع و حیات سیاسی خود را در ادامه جنگ می‌بیند و خواهان ادامه این روند هستند؛ تا جایی که اعلام کرده‌اند که تل‌آویو به دنبال ادامه جنگ بعد از تبادل اسرا است.

وی ادامه داد: آنچه هنوز مشخص نشده این است که چگونه و چرا اسرائیل از این جنگ اطلاع نداشته است؟ باید توجه داشت که سامانه‌های پدافندی و امنیتی و حتی تسلیحات نظامی و سیستم‌های نظارتی در تل‌آویو بسیار دقیق هستند و مشخص نیست که چگونه این عملیات از نظر تل‌آویو پنهان مانده است. این در حالیست که کشورهای عربی هم مسأله فلسطین را مشکلی می‌دانند که انتهای آن و حتی سرانجام سیاسی و عملیاتی‌اش مشخص نیست. از منظری دیگر در این سناریو کشورهای دیگری مانند مصر و قطر هم حضور دارند که راهبردهای خود را دنبال می‌کنند؛ به عنوان مثال مصر به غیر نظامی شدن حماس اشاره کرده است. در مقابل در کاخ سفید هم ما شاهد آن هستیم که شخصی مانند جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در مورد آینده نتانیاهو و سیاسیون اسرائیل ابهام‌هایی را مطرح می‌کند که نشان می‌دهد برای آنها تاریخ مصرف نتانیاهو تمام شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از منظر دیگر باید توجه کرد که در داخل اسرائیل هم مقابل خانه نتانیاهو تظاهرات گسترده توسط خانواده اسرا برگزار شده که وجهه سیاسی – اجتماعی وی را با مشکل روبه‌رو کرده است. نکته مهم دیگر این است که در پرونده غزه، برندگان و بازندگان دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال قطر توانست در این پرونده وجهه سیاسی خود را در مقیاس بین‌المللی افزایش دهد که این برای عربستان چندان خوشایند نیست و می‌تواند یک پیام منفی از سوی دوحه به محمد بن سلمان باشد؛ چراکه قطر حامی اخوان المسلمین بوده ولی عربستان سعودی دقیقاً قطب مخالف این موضوع به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بایدن در پرونده جنگ غزه مجدداً سعی کرده تا طرح دو کشوری را مطرح کند و به نظرم تمرکز کشورهای عربی و اسلامی بر همین موضوع خواهد بود. لذا اگر به هر ترتیب اسرائیل پس از تبادل اسراء مجدداً حمله به غزه را آغاز کند، آمریکا باز هم از آن حمایت خواهد کرد؛ چراکه بایدن در آستانه انتخابات هیچ راهی جز این ندارد و حتی اگر یک جمهوریخواه هم در شرایط کنونی رئیس جمهوری آمریکا بود، مجدداً همین روال را پی می‌گرفت و بر حمایت از اسرائیل تاکید می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز