خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از رضا میرابیان:

آمریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۸۱۹

اینکه ترکیه میزبان رئیس دفتر سیاسی حماس می‌شود و اردوغان با اعضای این جنبش در آنکارا دیدار می‌کند به نوعی نشان می‌دهد که ترکیه تا حد زیادی حمایت از اسرائیل را کنار گذاشته است.

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه طی یاداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد خبر منتشره شده در مورد احتمال انتقال دفتر سیاسی حماس از قطر به کشوری دیگر مانند ترکیه یا عمان پرداخته که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

مدت‌ها است که اسرائیل قطر را به طرفداری از حماس و کم کاری در مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و این جنبش متهم می‌کند و حتی تل‌آویو اعلام کرده که دوحه توان فشار بر حماس را نداشته و ندارد. در این راستا ایالات متحده هم سعی کرده در این خصوص سکوت پیشه کند ولی حالا بحث بر سر آن است که شاید دفتر سیاسی حماس از قطر به مکان دیگر منتقل شود که البته این موضوع از سوی جریان مذکور فعلاً تکذیب شده است و حتی اگر قرار بر چنین اقدامی باشد بدون شک به این زودی شاهد این جابه‌جایی نخواهیم بود.

ایالات متحده ترجیح می‌دهد که به هر ترتیب قطر در این راستا همانند گذشته ایفای نقش کند اما اینکه می‌بینیم ترکیه میزبان رئیس دفتر سیاسی حماس می‌شود و اردوغان با اعضای حماس در آنکارا دیدار می‌کند به نوعی نشان می‌دهد که ترکیه تا حد زیادی حمایت از اسرائیل را کنار گذاشته و به صورت کلی نمی‌خواهد روند فعلی را به نفع تل‌آویو رقم بزند. توجه داشته باشید که در ترکیه افکار عمومی مواضع و اقدامات اخیر اردوغان در قبال اسرائیل را زیر سوال بردند و به همین دلیل حالا بحث بر سر این است که شاید آنکارا به میانجی بین حماس و اسرائیل تبدیل شود که البته حماس در این خصوص اعلام کرده که این جنبش خواهان تقویت روابط با ترکیه از جمله دریافت کمک مستقیم از این کشور است.

در این بین باید متوجه بود که برخی از منابع خبری اعلام کرده بودند که نام عمان هم در این میان به عنوان یک کنشگر مثبت در قبال حماس و حتی مکان بعدی استقرار دفتر سیاسی این جنبش مطرح شده بود اما باید توجه کرد که در مسقط پیوند چندان عمیقی میان این کشور با حماس وجود نداشته اما مفتی اعظم عمان بارها علیه اسرائیل و در حمایت از فلسطین موضع‌گیری کرده و حماس را مورد حمایت قرار داده است.

به همین جهت فکر می‌کنم که قطر و به نوعی در حال پاسخ دادن به انتقادهای اسرائیل است. تل‌آویو همین حالا در حال اعمال فشار به دوحه است و آن را یک میانجی درست قلمداد نمی‌کند اما قطر معتقد است که نمی‌تواند در این پرونده طرف اسرائیل باشد و باید یک موضع بی‌طرف اتخاذ کند. لذا باید دید که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ چراکه فکر نمی‌کنم آمریکا خواستار کناره‌گیری قطر از میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز