خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری تشریح کرد؛

آخرین وضعیت واردات خودرو، پرداخت بدهی‌های دولت، آزادساری بخشی از حقابه هیرمند و نقش دولت در اجرای طرح نور

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۴۰۶

سخنگوی دولت گفت: متعاقب بارندگی‌های اخیر در افغانستان، بخشی از حقابه ایران با پیگیری‌های دولت طی روزهای اخیر، از سوی افغانستان پرداخت و وارد خاک ایران در منطقه جریکه سیستان شد. رایزنی‌های لازم جهت استیفای کامل حقابه کشورمان در دستورکار وزارت امور خارجه و وزارت نیرو قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان ۸ سند همکاری در حوزه‌های مختلف میان مقامات دو کشور امضا شد و افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور به میزان ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: رئیس‌جمهور فردا نیز به دعوت رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا سفری یک روزه به این کشور در جنوب شرق آسیا خواهند داشت. در سفر سریلانکا نیز علاوه بر امضای تفاهماتی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، ابر پروژه چندمنظوره ۲ سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، افتتاح و بهره برداری خواهد شد. در سفرهای خارجی هم برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون برگزار شد، گفت: معاون اول رئیس‌جمهور در روزهای اخیر برای سومین‌بار از ابتدای سال با اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی جلسات مشترکی برگزار کرده است.در این جلسات برای تحقق شعار سال و رفع چالش‌های فعالان اقتصادی بحث،‌ بررسی و تصمیم‌گیری شد.

بهادری جهرمی با اشاره به سفر رئیس جمهور به سمنان گفت: از مردم شریف استان سمنان قدردانی می‌کنم؛ تمامی ارکان دولت شبانه روز در جهت رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند. رئیس جمهور  در جهت تحقق شعار سال از فرصت‌های خارجی برای ایجاد بازار خارجی به پاکستان و سریلانکا سفر کردند. در طول هفته گذشته سومین جلسه معاون اول رئیس جمهوری با بخش خصوصی برگزار شد. دولت سعی کرد با تعامل و همکاری با بخش خصوصی یک اقدام مشارکتی بین دولت و مردم را شاهد باشیم.

وی درخصوص حقابه ایران از هیرمند گفت: دولت از ابتدا پیگیر حقوق ملت ایران بوده و خواهد بود. متعاقب بارندگی‌های اخیر در افغانستان، بخشی از حقابه ایران با پیگیری‌های دولت طی روزهای اخیر، از سوی افغانستان پرداخت و وارد خاک ایران در منطقه جریکه سیستان شد. رایزنی‌های لازم جهت استیفای کامل حقابه کشورمان از رودخانه مذکور مطابق با معاهده هیرمند (۱۳۵۱)، کماکان در دستورکار وزارت امور خارجه و وزارت نیرو قرار دارد.

سخنگوی دولت در خصوص تعطیلات آخر هفته و افزایش آن، عنوان کرد: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است. دولت با کارشناسی که انجام داد لایحه ای را سال گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود نسبت روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است. نگاه دولت این است که باید بتوانیم در این خصوص تصمیم‌گیری منعطف تری متناسب با اقتضاعات زمانی و فرهنگی و اقتضاعات مختلف داشته باشیم و دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم لذا پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش میزان تعطیلی به دو روز انتخاب روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخش های مختلف دولتی قرار بگیرد که منتظریم این مصوبه در مجلس نهایی شود تا بتوانیم مقدمات اجرایی آن را هم فراهم کنیم.

وی با اعلام خبر ابلاغ فهرست مجوزهای تأیید محور، گفت: مصوبه هیئت دولت در خصوص فهرست مجوزهای تایید‌محور از سوی معاون اول رئیس جمهور در فروردین ماه ابلاغ شد. فرآیند تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار با سرعت قابل‌قبولی پیش می‌رود.

بهادری جهرمی با اشاره به  واردات خودرو گفت: حدود ۶ سال واردات خودرو به همه روش‌ها و به همه مناطق حتی مناطق آزاد کشور تا پیش از فعالیت این دولت ممنوع بود این دولت به منظور اصلاح و ساماندهی بازار خودرو سلسله اقدامات اصلاحی را در دستور کار قرار داد اولویت اول اصلاح نظام تولید و توزیع خودرو در داخل بود که هدف گذاری هایی صورت گرفت و ابلاغیه ۸ بندی که رئیس‌جمهور در انتهای سال ۱۴۰۰ ابلاغ کردند، مورد پیگیری قرار گرفت و به صورت مستمر هم مورد رصد قرار می گیرد به منظور افزایش تولید و اصلاح نظام های توزیع و فروش محصولات داخلی بود.

وی ادامه داد: به موازت این کار این دولت بعد از ۶ سال ممنوعیت واردات خودرو آزادسازی واردات را به صورت برنامه ریزی شده و زمان بندی شده در دستور کار قرار داد و همه واقف هستید سیاست های اصلاحی باید به صورت تدریجی طراحی و اجرا شود. در ابتدا دولت واردات خودروی نو را در دستور کار قرار داد آیین نامه آن را تصویب کرد فرآیندهای اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تصویب شد و مطابق گزارش همکارانم در گمرک ایران بیش از ۱۱ هزار خودروی سواری به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار فقط ترخیص شده است. علاوه بر خودروهایی که هنوز موفق به ترخیص نشدند و در بنادر یا گمرک ایران هستند این میزان رشد بیش از ۲۰ برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت و نشان می‌دهد با سرعت نسبتا قابل قبولی در حال انجام است. هر میزانی از واردات خودرو که نیاز باشد با درنظر گرفتن همه ملاحظات در دستور کار است.

سخنگوی دولت یادآور شد: در مرحله دوم واردات خودروهای حمل و نقل عمومی اتوبوس و مینی بوس در اولویت قرار گرفت حجم گسترده ای هم منابع ارزی از جمله ۱۵۰ میلیون دلار مطابق گزارش بانک مرکزی برای واردات اتوبوس و مینی بوس و آمبولانس در ۱۴۰۲ تخصیص داده شده است. در مرحله بعد برای کامیون و کشنده منابعی برای واردات خودروهای دست دوم در اولویت قرار گرفت برای اینکه بتوانیم حوزه های حمل و نقل راهداری و جادهای را مورد بهره برداری قرار دهیمو سال قبل ۸۰۰ میلیون دلار برای کشنده ها و کامیون ها تخصیص ارز صورت گرفته و واردات کشنده و کامیون را به داخل کشور داشتیم.

وی با بیان اینکه همه مراحل برنامه ریزی شده پیش رفته است، گفت: در مرحله آخر خودروهای سواری کارکرده را برای واردات داشتیم در حوزه  خودروهای سواری کارکرده دولت کارگروهی را برای بررسی ابعاد و زوایای ارزی و فنی و استاندارد و جنبه های مختلف تشکیل داد و نظر آن در دولت هم مورد توجه قرار گرفت و آن این بود که در مرحله اول واردات خودروهای کارکرده را از مناطق آزاد داشته باشیم البته این مسیر در این مدت رفت و برگشت هایی داشت گاهی آیین نامه ها مثل همین واردات خودروی کارکرده از مناطق آزاد تصویب می شد اما هیات تطبیق مجلس آن را مغایر قانون تشخیص داد و برگشت و دولت لایحه واردات خودروی کارکرده را تقدیم مجلس کرد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: تا این فرآیند های اصلاح قانون و رفت و برگشت ها طی شود برخی اوقات زمان بندی‌ها با تاخیر مواجه شد با این سیر واردات خودروی کارکرده الان از مناطق آزاد و تجاری سال گذشته مجوزش صادر شده است و باید فرآیندهای اجرایی آن طی شود هر میزانی از سایر روش های واردات خودروی کارکرده و نو نیاز باشد از هر نوع خودرویی با نگاه به همه جوانب موضوع در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. اخیرا دیدم خبرهایی منتشر شد لازم است باز هم تاکید کنم که واردات خودروی کارکرده در این مقطعی که هستیم صرفا از مناطق آزاد هست و آیین نامه آن تصویب شده که آن هم ابلاغ شده است در حال حاضر آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو در دولت تصویب شده باشد ولی ابلاغ نشده باشد، نداریم. این سیر منطقی ممکن است در مراحل آتی با تصمیم گیری های دیگری مواجه شود.

وی درخصوص پرداخت بدهی دولت گذشته توسط دولت سیزدهم گفت: ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از تعهدات اوراقی دولت‌های قبل تسویه شد. بنا به گزارش سازمان برنامه‌و‌بودجه در دو سال و نیم ۲۰۷ همت بدهی به تأمین اجتماعی به روش‌های مختلف چه نقدی چه واگذاری سهام پرداخت شده است. همین دو عدد چیی قریب به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که از اعداد اصلی تسویه بدهی های مربوط به دولت گذشته بوده که در این دولت پرداخت شده و عدد محدود به این دو نمی‌شود بیش از این هست از جمله بدهی به نظام بانکی چیزی که من در ذهنم است یک ۵۰ هزار میلیارد تومان است یک ۳۰ هزار میلیارد تومان که به روش‌های مختلف پرداخت آن صورت گرفته است به صورت مستمر مصوباتی داریم که تسویه بدهی با سازمان ها و حوزه های مختلف است و بسیاری از آنها ناظر به به دوره‌های قبل از این دولست است و سعی شده که بتوانیم با این سبک کردن بدهی ها بخش خصوصی و طلبکاران دولت را به نوعی کمک کنیم تا در رشد تولید نقش آفرینی موثر تری داشته باشند

بهادری جهرمی در پاسخ به خبرنگار ایلنا درباره اینکه یک عضو مرکز پژوهش‌های مجلس در ادعایی مطرح کرده اجرایی شدن طرح نور محصول کار دولت است و طرح این مرکز در مسئله حجاب به کنار رفته نظر دولت چیست؟ گفت: اخیرا در یکی از جلسات مجمع دیدم نماینده محترم مرکز پژ‌وهش‌ها گلایه‌ای نسبت به مصوبه مجلس داشت، این بحث داخلی است. حال نماینده محترم مرکز پژوهش‌ها طرحی را پیش‌بینی کرده است، مجلس طرح دیگری را مصوب کرده است. ما به تصمیم نهایی مجلس احترام می‌گذاریم.

وی تاکید کرد: هر قانونی که تصویب شود،‌ د‌ولت همکاری را با مجلس، قوه قضائیه و دستگاه‌ها و نیروی انتظامی در چارچوب قانون  خواهد داشت.

وی افزود: نگاه دولت این است که همه ما قانون را مد نظر قرار دهیم، هم نسبت به قانون موجود و هم نسبت به قانون مصوب و هم این‌که اولویت با دولتمردان باشد که اول خودشان مجری قانون باشند و هم‌ این‌که پیشگام اجرای باشند. زیرا وفاق و محور اتحاد ما در گرو اجرای قانون است.

بهادری جهرمی درباره حمایت دولت از کشاورزان گفت: دولت امسال هم مانند سال گذشته کمک‌های حمایتی را در قالب خرید تضمینی در محصولات اساسی و خرید توافقی مازاد محصول در برخی از فصول سال برای جلوگیری از زیان کشاورز انجام خواهد داد. قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۹ ، ۲۵۰۰ تومان بود که در سال ۱۴۰۳ به ۱۷۵۰۰ تومان رسید.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته به دلیل افزایش ۳۰۰ هزار تنی در تولید برنج داخلی، مجوز ثبت سفارش برای حمایت از تولید داخل به میزان ۳۰۰ هزار تن کاهش یافت و به چیزی نزدیک به یک میلیون تن رسید.هرگونه افزایش در تولید برنج داخلی برای سال زراعی جاری به همان میزان، مجوز ثبت سفارش واردات را برای حمایت از برنج‌کاران عزیز ایرانی را کاهش خواهد داد.

بهادری جهرمی درخصوص تامین ارز کالاهای اساسی گفت: در سال جاری نیاز ارز ترجیحی کالاهای سلامت‌محور حدود ۳.۸ میلیارد دلار برآورد گردیده است پیش‌بینی می‌گردد از این میزان مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار به صورت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی بابت تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، برخی داروهای بیماران صعب‌العلاج، شیرخشک رژیمی و واکسن‌ها تخصیص داده شود. مابقی به میزان ۲.۶ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت دارو و مواد اولیه دارویی، سایر تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک رگولار از طریق سازمان‌های بیمه‌گر پایه در قالب طرح دارویار در زمان مصرف این محصولات، به مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌گردد.در لایحه بودجه سال جاری میزان اعتبار اختصاص‌یافته به طرح دارویار مبلغ ۷۴.۹ همت است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی اعلام کرده برای تأمین ارز مورد نیاز دارو هیچ محدودیتی ندارد، گفت: افزایش قیمت در کالاهای اساسی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که تا به این لحظه از سوی دولت بدون تغییر اختصاص می‌یابد، مصداق تخلف گران‌فروشی است. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات باید با تشدید نظارت بر مراکز تأمین و تولید و توزیع کالاهای اساسی با این تخلفات برخورد قانونی کنند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه "برنامه عملیاتی تحقق شعار سال، پس‌از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، هفته گذشته به تصویب هیات وزیران رسید" گفت: مشارکت دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه، اهداف کمی، احکام قابل رصد و تعیین مواعد گزارش‌گیری منظم از میزان پیشرفت برنامه‌ها، از ویژگی‌های این برنامه و پیوست‌های آن است. طبق این برنامه کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند برنامه عملیاتی جلب مشارکت مردم در حوزه‌های تولیدی مرتبط با آن دستگاه‌ را در حوزه های فرهنگ‌سازی و ترویج توسعه مشارکت مردم، توانمندسازی مردم برای ورود به عرصه‌های اقتصادی و ایجاد امکان فرصت برابر برای مردم و بخش دولت در اقتصاد تا پایان اردیبهشت تهیه و ابلاغ نمایند.

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت طی دو سال‌ونیم گذشته با مجموعه‌ای از اقدامات از جمله تسهیل مجوزها، تسهیل و افزایش سرمایه گذاری و تأمین مالی، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد، ارائه مشوق‌های مالیاتی به سمت تولید و اقدامات دیگری از این قبیل تلاش کرده است زمینه مشارکت فعال مردم در بخش‌های مولد اقتصاد را فراهم کند.

بهادری جهرمی بیان کرد: حوادث مقطعی نباید در شاخص های کلان تاثیرگذار باشد، حجم ارز عرضه شده در سامانه نیما در سال قبل ۷۰‌ میلیارد دلار شد و حجم ان با بازارهای غیر رسمی قابل مقایسه نیست. متغیرهای کلان مانند تجارت خارجی حجم نقدینگی، صادرات نفتی، واردات دارو و مواد اولیه، سرمایه گذاری های خارجی و امثال آن در بارار ارز اثرگذار است و این‌هیجان های مقطعی در نرخ ارز موثر نیست.

وی با اشاره به همکاری های دولت و نیروهای مسلح تصریح کرد: شاهد افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن برای نیروهای مسلخ در یک ماه گذشته بودیم.طرح انتقال آب تا کنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته که با همکاری بخش های نظامی است اخیرا جلسه دیگری هم فرماندهان نیروهای مسلح با رییس جمهور داشتند، مرتبا جلسات متعددی برگزار می شود خوشحالیم که در دولت سیزدهم توانستیم نهادهای متعدد کشور مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان و نیروهای مسلح را هم دل و هم صدا برای خدمت رسانی به مردم جمع کنیم.

سخنگوی دولت درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها بیان کرد: با آخرین افتتاحی که در حوزه مسکن انجام شد، به عددهای قابل قبولی در ساخت مسکن رسیده ایم امیدواریم دهک های پایین تر را صاحب مسکن کنیم. در بخش مسکن اقدامات خوبی شده است طرح ساماندهی اجاره بها با لایحه دولت در این زمینه ادغام شد که با همکاری نزدیک وزارت راه با کمیسیون عمران مجلس بود امروز در صحن علنی مجلس آخرین اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان برطرف شد امیدواریم این طرح سریعتر ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: این مصوبه ابزارهای خوبی برای دولت در راستای نظارت بر سقف اجاره بها قرار می دهد، با کاهش نرخ تورم تولید مسکن در سال گذشته هم امیدواریم کمک حال دیگری برای ممانعت از افزایش اجاره بها باشد.حذف املاکی های غیر قانونی و مالیات بر خانه‌های خالی و سامانه خودنویس برای ثبت رایگان اجاره نامه ها از دیگر اقدامات دولت بوده است.افزایش عرضه زمین ساخت مسکن ذیل نهضت ملی مسکن هم به این هدف کمک می کند.

بهادری جهرمی پیرامون رتبه بندی معلمان گفت: این دولت رتبه بندی معلمان را بعد از ۱۲ سال اجرا کرد قریب به ۹۰۰ هزار معلم یعنی بیش از یک سوم کل کارمندان دولت رتبه بندی شدند.کل استادان هیأت علمی دانشگاه های دولتی ۶۰ هزار نفر است درحالی که ما ۹۰۰ هزار نفر را در دیک سال رتبه بندی کردیم اما آن ۶۰ هزار استاد در طول ده ها سال رتبه بندی شدند. بار مالی ناشی از اجرای این طرح را هیچ دولتی نپذیرفته بود اما این دولت آن را پذیرفت چون اولویت دولت آموزش نوجوانان است دولت اولویت جدی برای آموزش و پرورش قائل است.

سخنگوی دولت بیان کرد: در حوزه کسری معلم نیز به دلیل جذب های خلاف قانون در گذشته به صورت غیر قانونی و غیر برابر و غیر عادلانه بود که این روند در این دولت متوقف شد، افزایش دانشجویان ورودی به دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان را مصوب کردیم. در دو سال قبل ۱۲۰ هزار معلم و برای سال جاری مجوز جذب ۷۰ هرار معلم گرفته شد ثبت نام ها میلیونی بود و یک میلیون نفر متقاضی ورود بودند. ایک اصلاح اساسی در جذب معلم صورت گرفت این آزمون محور کردن جذب معلم یک اتفاق بسیار خوب است اختصاص شیر به دانش آموزان دهک های پایین تر هم برای ارتقای سلامت دانش آموزان انجام شد. افزایش جدید در اعتبارات ساخت مدارس انجام شد تاسیس هنرستان های حوار صنعت، اصلاح کتب آموزشی و ... از دیگر برنامه های دولت در حوزه آموزش و پرورش است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز