خبرگزاری کار ایران

شهرک صنفی خاوران، تبعیدگاهی در حاشیه پایتخت!

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۶۹۹

وضعیت شهرک صنعتی خاوران با گذشت بیش از 20 سال از انتقال و استقرار جمعی از تولیدکنندگان و صنعتگران استان تهران، اسفبار است. این در حالی است که امسال با توجه ویژه مقام معظم رهبری نسبت به تمامی بخش‌های تولید، سال کنترل تورم همراه با رشد تولید نامگذاری شده است اما بسیاری از بخش‌ها و صنایع تولید به دلیل اجرای نادرست قوانین و مقررات و یا نبود نظارت‌های لازم، در آستانه ورشکستی و تعطیل قرار دارند.

گروه رسانه‌ای خبرگزار کار ایران، ایلنا، به درخواست تولیدکنندگان و بر حسب وظیفه و رسالت رسانه‌ای خود، با حضور در شهرک صنفی خاوران پای درد دل درودگران و مبل‌سازان مستقر در این شهرک به اصطلاح صنعتی و صنفی نشستند. گزیده‌ای از مهمترین بخش‌های گفت و گوی مبل‌سازان و صنعتگران صنایع چوب استان تهران درپی می‌آید.

 

کمبود امکانات بهداشتی در آشفته بازار شهرک صنفی خاوران

مهدی ابلاغیان، تولیدکننده مبل و محصولات چوبی، در این نشست، تصریح کرد: در شرایطی که با مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه مواجهیم، مسایل حاشیه‌ای هم توان تولیدکنندگان این شهرک را گرفته است. آشفتگی در بازار و کاهش تقاضا برای مصنوعات چوبی، از یک سو، معضلاتی مانند دسترسی نداشتن به امکانات بهداشتی، رفاهی و حتی آب شرب مناسب از سوی دیگر، صنعتگران این شهرک را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

 

خبری از ایجاد شهرک نمایشگاهی مبل نیست!

محمدحسین لطیف‌زاده، دیگر تولیدکننده مبلمان خانگی و سازه‌های چوبی نیز با تایید اظهارات فوق، گفت: طبق نقشه اولیه و وعده‌های مسئولان وقت، قرار بود شهرک صنفی خاوران، از امکاناتی مانند شهرک نمایشگاهی برخوردار باشد تا تولیدکنندگان برای بازاررسانی محصولات‌شان، دچار مشکل نشوند.

وی افزود: نه تنها این امکانات و تاسیسات تکمیلی در شهرک صنفی خاوران ایجاد نشد، بلکه از امکانات اولیه بهداشتی، درمانی و رفاهی نیز برخوردار نیستیم. آب شرب این شهرک از چاه تامین می‌شود، بدون اینکه هیچ نوع تصفیه‌ای انجام شود. این موضوع سلامت بیش از 20 هزار نیروی فعال در شهرک را به مخاطره انداخته است.

شهرک صنفی خاوران، تبعیدگاهی در حاشیه پایتخت!

 

یک شهرک صنعتی در حاشیه جاده ترانزیتی، بدون دسترسی به پل عابر پیاده!

محمد پرهیزکاری، سازنده درهای چوبی، پارکت و سایر مصنوعات چوبی ساختمانی، شهرک صنفی خاوران را به تبعیدگاهی برای تولیدکنندگان و صنعتگران تشبیه کرد و گفت: از همه این مشکلات که بگذریم، شهرکی واقع در حاشیه جاده ترانزیتی با 6 سایت و هزاران واحد صنفی که حدود 20 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است، حتی به یک پل عابر پیاده هم دسترسی ندارد.

وی افزود: حدود دو سه سال پیش، جانمایی برای پل عابر پیاده انجام شده است اما هنوز خبری از ساخت و نصب پل نیست. در شرایطی که به طور میانگین هفته‌ای شاهد کشته یا زخمی شدن یک نفر در این محل هستیم، مسئولان مربوط فقط وعده می‌دهند. ما حتی امنیت جانی هم نداریم.

 

زباله‌های صنعتی، در گوشه و کنار شهرک رها می‌شود

مهدی شیخ‌‎سفلی، عضو هیات‌مدیره شرکت تعاونی شهرک صنفی خاوران نیز به چالش دیگری اشاره و اظهار کرد: به دلیل نبود قانونی برای جمع‌آوری زباله‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی، هیچ سازمان یا ارگانی جمع‌وری و امحای زباله این شهرک را بر عهده نمی‌گیرد.

وی گفت: شهرداری منطقه هم به رغم دریافت عوارض پسماند از واحدهای تولیدی، با توجیه این که طبق قانون، شهرداری موظف به جمع‌آوری و انتقال زباله‌های خانگی است، هیچ گونه مساعدتی در این زمینه نمی‌کند. به همین دلیل، زباله‌ها در گوشه و کنار شهرک رها می‌شوند و مشکلات زیست محیطی و مخاطرات آلودگی ایجاد می‌کنند.

این تولیدکننده مبلمان، تصریح کرد: ما حاضر هستیم مبلغی را به شهرداری منطقه بپردازیم و با امضای یک توافقنامه همکاری، شهرداری این وظیفه را بر عهده گیرد، اما مساعدتی در این زمینه نمی‌شود.

 

تامین برق، مشکل صنعتگران برای استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای صنعتی مدرن

محمدجواد محمودنیا، یکی دیگر از تولیدکنندگان مصنوعات چوبی و خریدار اولین سوله در شهرک صنفی خاوران، با انتقاد از عملکرد اتحادیه مربوط در زمینه حل مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران شهرک، اظهار کرد: اتحادیه هنوز برای صنعتگران تعریف نکرده است که برق مصرفی ما صنعتی است یا خانگی، به همین دلیل با اداره برق به مشکل خورده‌ایم.

وی خواستار راهکارهایی برای اجرای قوانین مربوط به شهرک‌های صنعتی و صنفی شد و افزود: ما باید از دستگاه‌های صنعتی و مدرن استفاده کنیم و دوره استفاده از ابزارهای دستی و سنتی به پایان رسیده است.

 

صنعتگران شهرک صنفی خاوران به تهران برمی‌گردند؟

یارعلی حسینی، یکی از تولیدکنندگان قدیمی مبلمان، نسبت به نبود نظارت‌های لازم بر اجرای درست قوانین در شهرک صنفی خاوران، انتقاد و اظهار کرد: متاسفانه نظارتی بر ساخت و توسعه زیرساخت‌های صنعتی در این شهرک وجود ندارد و پس از 30 سال، شهرک صنفی خاوران بدون امکانات زیرساختی، بیشتر شبیه یک بیابان است!

وی تصریح کرد: در صورت ادامه وضع موجود و رسیدگی نکردن مسئولان مربوط به مشکلات زیرساختی شهرک صنفی خاوران، صنعتگران و تولیدکنندگان متفق‌القول خواستار تعطیل واحدهای تولید و یا انتقال دوباره به تهران هستند.

 

شهرک صنفی خاوران، در حسرت وعده تبدیل به هاب صادرات مبلمان در منطقه

در ادامه این نشست، تیمور روستازاده، تولیدکننده مبلمان خانگی، گفت: طبق نقشه و قرارهای اولیه، شهرک صنفی خاوران قرار بود به هاب صادراتی مبلمان در منطقه تبدیل شود و ساخت مترو و فرودگاه هم در دستور کار بود، اما پس از 30 سال هیچ خبری از این تاسیسات نیست.

وی افزود: در حالی که تولیدکنندگان این شهرک توان ساخت و تولید مبلمان صادراتی را دارند و از توان رقابتی مناسب نیز برخوردارند اما تمامی بازارهای منطقه را به ترکیه، چین و سایر رقبا واگذار کرده‌ایم و از همه عقب افتاده‌ایم.

 

کمبود شدید نیروی انسانی ماهر در صنعت مبلمان

کمبود شدید نیروی انسانی ماهر در صنعت مبلمان، به ویژه در شهرک صنفی خاوران، یکی دیگر چالش‌های تولیدکنندگان است. عباس میرزایی، تولیدکننده مصنوعات چوبی ساختمانی، با اشاره به این مشکل، گفت: در سال‌های گذشته با 20 نیروی کار، تولید می‌کردم اما الان به 2 نفر رسیده است.

وی افزود: نیروی کار بومی حاضر به کار در شهرک صنفی خاوران نیست و ما هم چاره‌ای جز استفاده از اتباع خارجی نداریم. تمامی واحدهای تولیدی با این مشکل مواجهند و شهرک رو به تعطیل است.

گزارشگر: مولود غلامی

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز