خبرگزاری کار ایران

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۵۷۲

از بدو جدال اسراییل بر سر تصاحب سرزمین فلسطینی‌ها در دهه نود میلادی تاکنون، هنرمندان متعددی با خلق کارتون و کاریکاتور عملکرد و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند. آخرین اتفاق حمله به باب موران کاریکاتوریست انگلیسی است که رژیم اسرائیل او را به یهودستیز خوانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از منابع خارجی، در تمام سال‌های دوران زندگی معاصران ما جنگ وجود داشته است؛ اصلا بهتر این است که بگوییم جنگ پدیده شومی است که همواره از ابتدای تاریخ وجود داشته؛ اتفاقی تلخ که همواره باعث ویرانی‌های بسیار و کشتار مردم بی‌گناه شده است.

این رویه هرگز پایان نیافته و حال به جرات می‌توان گفت جنگ اتفاقی «جهانشمول» است که همه مردم دنیا از آن تعریفی واحد دارند. آنچه که یاد جنگ‌ها و وقایع گذشته را تا به امروز زنده نگه داشته منابع مکتوبی هستند که توسط مورخان و کاتبان و البته سردمداران و سوداگران نوشته شده‌اند. در نهایت اینکه نمی‌توان همیشه به مکتوبات تاریخی استناد کرد و آن را عادلانه و بیطرفانه دانست و روایت‌های درستی از آن اتخاذ کرد.

در واقع این هنرمندان هستند که معمولا بدون جانبداری‌های سیاسی،  سمت مردمغیر مسلح می‌ایستند و اتفاقات را به صورت بی‌طرفانه با اشکال و قالب‌های هنری را تولید و ارائه کنند. در حال حاضر نیز هنرمندان و نویسندگان مختلفی را اعم از نمایشنامه‌نویسان، فیلمسازان، نقاشان، کاریکاتوریست‌ها و… می‌توان سراغ داشت که همواره در عرصه جهانی دغدغه جنگ داشته‌اند و تلاش کرده‌اند با خلق آثار هنری بخشی از وقایع و فجایع را در شکلی زیباشناسانه ثبت و ضبط نمایند.

در طول تاریخ جنگ‌های متعددی رخ داده است که ما اسامی و جزییات بسیاری از آنها را نمی‌دانیم. آنچه از جنگ در ابتدا، در ذهن ما متبادر می‌شود،‌ جنگ‌های جهانی اول و دوم و جنگ تحمیلی ایران و عراق است که کشورمان هشت سال درگیرش بوده است. اما در میان جنگ‌های مهم و طویل‌المدت نبرد اسرائیل و فلسطین یکی از مهمترین‌هاست؛ جدالی طولانی و ناعادلانه که از سال ۱۹۴۷ تا به امروز وجود داشته است. این جنگ در مقاطعی ظاهرا متوقف شده، اما هرگز پایان نیافته و حال چندین ماه هاست که با شدت بیشتر از سوی ارتش غاصب اسراییل در حال انجام است.

«طوفان الاقصی» سوژه‌ای داغ برای کاریکاتوریست‌ها

این قائله از روز هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» بالا گرفته و از آن زمان تاکنون هزاران فلسطینی غیر مسلح شهید و زخمی و آواره شده‌اند. جنگ اسرائیل این بار از حملات گسترده هوایی شروع شد و کمی بعد به جنگ زمینی کشیده شد. کمی پس از عملیات نیروهای حماس با عنوان «طوفان الاقصی»، ارتش زمینی و لشگر زرهی اسرائیل وارد غزه شد، به این امید که این بخش از سرزمین مسلمانان را در مدت زمانی کوتاه، به طور کامل تصاحب کند؛ که این اتفاق با صبر و ایثارگری مسلمانان هنوز به وقوع نپیوسته است.

از هفتم اکتبر تاکنون تعدادی از هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست‌ دنیا، بیکار ننشسته‌اند و با خلق آثار مخلتف حملات اسراییل به نیروهای حماس و شهروندان عادی نوار غزه و توابع آن را محکوم کرده‌اند. گاه به گاه اخباری در اینباره منتشر می‌شود و آثاری در سایت‌ها و فضایی منتشر می‌شوند که از فعالیت جدی هنرمندان سراسر دنیا، علیه اسراییل حکایت دارند. 

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

یک اثر جدید درباره غزه اثر هنرمند اهل جنین فلسطین  «محمد سباعنه»

آیا انتقاد از اسرائیل برای هنرمندان تاوان سختی دارد؟

سوژه قرار دادن فجایع غزه و جنایت‌های اسرائیلی‌ها صرفا به خلق و ارائه چند اثر هنری خلاصه نمی‌شود. اسرائیل و طرفداران این رژیم تصاحب‌گر، هراز گاهی هنرمندان مخالف را مورد شماتت و تهدید قرار داده و آنها را به یهودی‌ستیزی متهم می‌کنند.

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

نفرت کودک‌کشی اثر دیو براون/ کارتون سال ۲۰۰۳  در روزنامه ایندیپندنت/ این کارتون شارون یازدهمین نخست‌وزیر صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد که در حال خوردن سر یک نوزاد فلسطینی است. پس از دریافت شکایات متعدد، کمیسیون شکایات مطبوعاتی (PCC) تصمیم گرفت که این کارتون را نقض کند

باب موران آخرین چهره مغضوب از نگاه صهیونیست‌ها

آخرین اتفاق در این زمینه متهم کردن کاریکاتوریست مطرح انگلیسی «باب موران» به یهودی‌ستیزی است. این هنرمند که سابقه خلق آثار ضد جنگ را در کارنامه‌اش دارد، چندی پیش اثری را خلق کرده که نتانیاهو را در کنار جو بایدن رییس جمهور آمریکا نشان می‌دهد. در این اثر نتانیاهو و بایدن در زیر واژه «کوشر» قرار دارند که در یهودیت به معنای حلال است. آنها از خون و بدن کودکان و قربانیان مسلمان غزه تغذیه می‌کنند.

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

اثری که باب موران بابت آن به یهودی‌ستیزی متهم شد

موران در سال ۲۰۲۱ به دلیل نگاه‌های انتقادآمیز خود از روزنامه انگلیسی «تلگراف» اخراج شد و پس از خلق و ارائه اثر اخیر خود از سوی صهیونیست‌ها مورد حمله و انتقاد قرار گرفت. او همچنین دو سال پیش هم به دلیل خلق اثری دیگر به ضد صهیونیست‌ها بازهم مورد انتقاد و حمله قرار گرفت. او در این اثر به کنترل جهان از سوی اختاپوسی پرداخته بود که همان رژیم صهیونیستی است. همه اینها در حالی است که آثار باب موران با مبالغ بالا و تا هفتاد و پنج هزار پوند به فروش می‌رسد. 

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

کارلوس لتوف کاریکاتور برزیلی که نامش در لیست موساد است

«کارلوس لتوف» هنرمندی در لیست سیاه موساد

اما هنرمند دیگری که همواره با کاریکاتورهایش رژیم صهیونیستی را محکوم کرده، «کارلوس لتوف» برزیلی است. او کاریکاتوری مسیحی است که حال نامش در لیست ترورهای موساد قرار دارد و آنطور که می‌گویند حال تحت مراقبت قرار دارد تا از سوی اسرائیل‌ها مورد قتل و آسیب قرار نگیرد. کارلوس لتوف حدود سال نود و سه به ایران آمده خود را دشمن آمریکا و اسراییل می‌داند و به همین دلیل است که آن‌ها را در کاریکاتورهایش، به شکل اهریمن و موجودات بدطینت نشان می‌دهد.

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

یکی از جدیدترین آثار کارلوس لوتف در رابطه با حمله اسرائیل به غزه

یک مانیفست برای قتل کارلوس لتوف: او بازیگر شرارت‌های ایرانی‌هاست!

اسراییل در بخشی مقاله‌ای که به ضد این هنرمند در سایت «حزب لیکود اسرائیل» منتشر شده دربار لتوف نوشته‌است: «کارلوس یکی از پرنفوذترین ضد صهیونست‌ها در عرصه وب است؛ فردی با استعداد گرافیکی و یک کاریکاتوریست بزرگ. او «بازیگر اصلی شرارت ایرانی‌ها» ست. او کسی است که از آمریکا و اسرائیل متنفر است و در کاریکاتورهایش، اسرائیلی‌ها و حاکمان آن‌ها را به صورت اهریمن و دیو نشان می‌دهد. کاریکاتورهای شیطانی او در بسیاری از نشریات و سایت‌های سراسر دنیا منتشر می‌شوند و در مقابل، اسرائیل چه کرده است؟ هیچ!»

سایت «حزب لیکود اسرائیل» در بخش دیگری از این نوشتار روی ختثی کردن کارلوس تاکید کرده که به معنای کشتن و از میان بردن اوست. 
باید گفت کارلوس لتوف، زاده سال ۱۹۶۸ و اهل ریدوژ انیرو در کشور برزیل است. البته شجره او به لبنانی‌های مهاجر می‌رسد. وی تاکنون با روزنامه‌ها و مجله‌های معتبری همکاری داشته است. در میان آثار کارلوس لتوف شاید مجموعه «همه ما فلسطینی هستیم» از بقیه معروف‌تر است. البته او در رابطه با آفریقای جنوبی و مشکلات ایلات متحده آمریکا و مصائب بومیان آمریکا و موارد دیگر نیز به خلق آثاری در قالب کاریکاتور پرداخته است. سال ۱۹۹۹ بود که او به فلسطین رفت. او با حضور در فلسطین شاهد اتفاقات و وقایعی بوده که سیاق او را تغییر داده است.

نقطه مشترک کاریکاتورهای ضدصهیونیست چیست؟

به طور کلی کاریکاتورهای ضد صهیونیستی که اغلب آن‌ها توسط عرب‌ها و مسلمانان خلق می‌شوند، چند محوریت مشترک دارند. مهمترین مورد شاید نشان دادن میل به قدرت یهودیان است. موضوع دیگر توطئه‌گری صهیونیست‌هاست که در کاریکاتورهای ضد اسرائیلی نمود دارد. مورد دیگر نیز خون‌طلبی صهیونیست‌هاست؛ بر اساس آثار منتشر شده تا به امروز می‌توان گفت کاریکاتوریست‌ها روی میل خون‌خواری و البته کودک‌کشی اسرائیلی‌ها تاکید بسیار دارند. مقایسه سیاست معاصر اسرائیل با سیاست نازی‌ها نیز موضوعی است که همواره در کارتون‌ها و کاریکاتورها به آن‌ها اشاره شده است.

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

اثری از سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی (کاریکاتوریست و مدیر خانه کاریکاتور ایران) درباره حوادث اخیر غزه

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

در این اثر که دو قدرت ضدبشری؛ «صهیونیسم: و نازیسم» در هم ادغام شده‌اند؛ به این معنا که هر دو یکی هستند

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

یک اثر قدیمی مربوط به ۳۱ مه ۱۹۶۷/ روزنامه لبنانی الجریده

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

یک اثر از «مراد کوتکوت» کاریکاتوریست فلسطینی/ او در این اثر بچه‌های غزه را زیر بمباران موشکی نشان می‌دهد. میکروفون هم نمادی از سکوت رسانه‌های غربی است

کاریکاتورهایی به قدرت اسلحه بر شقیقه صهیونیست‌ها+تصویر

یک اثر دیگر از کارتونیست فلسطینی «محمد سباعنه» ​

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز