خبرگزاری کار ایران

کشف شواهدی از مهندسی هیدرولیک باستانی در دره نیل

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۰۹۸

شواهدی از مهندسی هیدرولیک باستانی که درواقع علم چگونگی کنترل و استفاده بهینه از آب است، در امتداد رود نیل کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دیوارهای سنگی (سنگچین) که در بیش از ۶۰۰ مایل (۱۰۰۰ کیلومتر) از سواحل رودخانه نیل گسترده شده‌اند، در یک دوره ۳۰۰۰ساله ساخته شده‌ و به عنوان سازه‌های کنترل سیل و جریان آب عمل می‌کنند. 

این دیوارهای سنگچین از مصر تا سودان ادامه دارد و محققان بعد از بررسی عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای این منطقه و مقایسه آن با عکس‌های گذشته متوجه شدند که این دیوارهای سنگچین به منظور کنترل و استفاده بهینه از آب عمل می‌کرد و نوعی مهندسی هیدرولیک را در عصر باستان نشان می‌دهد که در دره نیل رواج داشت. در مجموع، محققان بیش از ۱۲۰۰ دیوار سنگچین را ثبت کردند. 

به نظر می‌رسد این سنگچین‌ها در طول هزاران سال ساخته شده است. برخی از نمونه‌های یافت شده در نزدیکی سایت باستانی آمارا غرب، در سودان امروزی، قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارند، اما برخی دیگر تنها چند دهه قدمت دارند. برخی ممکن است زمانی ساخته شده باشند که مصر باستان این منطقه را تحت کنترل داشت، در حالی که برخی دیگر در زمانی ساخته شده‌اند که پادشاهی کوش یا ایالت‌های مختلف دیگر در منطقه شکوفا شده بود. 

اندازه دیوارهای سنگی (سنگچین‌) متفاوت است. به گفته محققان، برخی کوچک هستند و احتمالاً توسط یک فرد یا گروه کوچک در عرض چند روز ساخته شده‌اند، در حالی که برخی از آن‌ها بسیار زیاد هستند. یکی از نمونه‌هایی که در یک مکان باستانی به نام سولب در سودان امروزی یافت شده است، حدود ۲۳۰۰ فوت (۷۰۰ متر) طول (و ۱۳ فوت (۴ متر) عرض دارد و از سنگ‌های کوارتز به وزن ۲۲۰ پوند (۱۰۰ کیلوگرم) یا بیشتر ساخته شده است. دالتون گفت: ارتفاع دیوار در دوران باستان نامشخص است، اما بر اساس بقایای آن، حداقل ۱۶۸۰ تن (۱۵۲۰ تن متریک) کوارتز برای ساخت آن لازم بوده است. 

کشف شواهدی از مهندسی هیدرولیک باستانی در دره نیل

کشاورزان امروزی در منطقه‌ای که محققان با آن‌ها مصاحبه کردند، گفتند دیوارهایی مانند این به جذب گل و لای ناشی از سیلاب کمک می‌کند که خاک را حاصلخیزتر کند. به گفته کشاورزان، دیوارها همچنین به جلوگیری از فرسایش رودخانه نیل کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد که برخی از این سنگچین‌ها مربوط به دوره‌ای‌ست که تقریباً از ۲۵۰۰ قبل از میلاد تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد ادامه داشته.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز