خبرگزاری کار ایران

اقتدارگرایی ایرانی در عهدهای قاجاری و پهلوی در بازار کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۶۷۴

چاپ شانزدهم کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» و نیز کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی» نوشته محمود سریع القلم منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار اینا، کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» نوشته محمود سریع القلم در نشر فرزان روز به چاپ شانزدهم رسید.

سریع القلم (استاد دانشگاه شهید بهشتی) که این کتاب را به کودکان زیر ده سال تقدیم کرده است، در ابتدای اثر برای بچه‌های ایرانی که آینده در دستانشان است، چند نکته را بیان می‌کند. او به ایرانیان زیر ده سال از کارآفرین بودن، ارتقای فرهنگ و تمدن کشور، بالا بردن ظرفیت نقد و انتقاد می‌گوید و توصیه می‌کند به فکر توسعه‌ی فردی و استقلال فکری خود باشند. نویسنده در ادامه درباره ترویج درست فرهنگ اجتماعی، رقابت صحیح و احترام صحبت می‌کند.

کتاب در پنج فصل و هر فصل شامل بخش‌های مختلف نوشته شده است و در پایان هر فصل نتیجه گیری مختصری گرفته شده.

فصل اول با مقدمه نظری شروع می‌شود و در ادامه در مورد نظام اقتدارگرایی و پیامدهای اجتماعی آن می‌گوید. اقتدارگرایی، اندیشه و نقد اندیشه، رقابت، زمان و اقتدارگرایی، جایگاه و تملق و بی‌اخلاقی در نظام اقتدارگرا، بخش‌های دیگر فصل نخست هستند.

فصل دوم درباره سقوط حکومت زندیه و چگونه ظهور پیدا کردن قاجار در ایران است.

فصل سوم در ابتدا از مشکلات سیستم‌سازی در ایران می‌گوید و از نحوه حکومت‌داری شاهان قاجار به ترتیب از آقامحمدخان، فتحعلی شاه، محمدشاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، محمد شاه و احمد شاه صحبت می‌کند و در ادامه به تضادهای فلسفی و فکری در ایران بین پادشاهان قاجار می‌پردازد.

فصل چهارم نیز درباره نحوه خروج از اقتدارگرایی است. نویسنده یک بررسی مقایسه‌ای در قالب جدول در اختیار خوانندگان نوجوان خود قرار می‌دهد. و در فصل پایانی کتاب سریع القلم یک نتیجه‌گیری کلی از کتاب می‌کند.

اقتدارگرایی ایرانی در عهدهای قاجاری و پهلوی در بازار کتاب

«اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی»

کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد پهلوی»  اثر محمود سریع القلم در ۲۵۹ صفحه از نشر فرزان روز روانه بازار کتاب شد.

این کتاب به بررسی عملکرد دوران پهلوی پرداخته است و بالاخص تحقیق در نظام مدیریت آنان و اینکه رضاشاه چگونه تصمیم‌گیری می‌کردند و پیامدهای تصمیمات آنها چه بود. رضاشاه و محمدرضاشاه سامان فکری و سیاسی خود را بنا کردند و به اوج قدرت رسیدند.

در پیشگفتار این اثر نویسنده از ناکامی‌های سیاسی و نحوه حکمرانی صاحبان قدرت ایرانیان می‌گوید. وی ضمن طرح سوالاتی در مورد دلیل شکست ایرانیان در قدرت، سیاسیت و حکمرانی به دنبال پاسخی درست و منطقی برای این سوالات است.

فصل نخست کتاب درباره چارچوب نظری، علل سقوط پهلوی اول و پهلوی دوم صحبت می‌کند.

فصل دوم این کتاب با عنوان رضاپهلوی: از رضاخان به رضاشاه نوشته شد، این فصل از وضعیت ایران در دوره احمدشاه می‌گوید و سپس در ادامه از رضاخانی که به منصب پادشاهی رسید سخن می‌گوید.

فصل سوم این اثر با عنوان محمدرضا پهلوی: از ولیعهدی بیست و دو ساله تا شاه‌شاهان در این فصل نویسنده در مورد کارها و فعالیت‌های سیاسی محمدرضا پهلوی؛ دومین و آخرین شاه پهلوی را از ابتدایی پادشاهی تا ترک ایران و سقوط حکومت پهلوی را بیان می‌کند.

در آخرین فصل، سریع القلم علاوه بر جمع بندی موضوعات تمام سعی خود را می‌کند که به سوالات مطرح شده ابتدای کتاب پاسخ بدهد.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز