خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد،

مشکلات پنبه کاران گلستان هنوز پابر جا است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۱۲۰

نرخ خرید تضمینی پنبه افزایش پیدا کند/واردات پنبه به کشور باید کاهش یابد

سالها است که وزارت جهاد کشاورزی شعار افزایش تولید پنبه را می‌دهد ولی تاکنون در عمل اتفاق خاصی برای رشد تولید پنبه در کشور و به خصوص در استان گلستان نیافتاده است. کشاورزان از دولت درخواست دارند که نرخ خرید تضمینی پنبه افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، پنبه کاری در سال های نه چندان دور یکی از مشغله های اصلی کشاورزی استان گلستان بود و در دهه ۷۰ بیش از ۳۰ کارخانه پنبه پاک کنی در استان فعالیت می‌کردند. در دهه‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار می‌رسید.

متاسفانه به دلیل سیاست‌های نادرستی که در گذشته اعمال شد کشت پنبه در گلستان کاهش چشمگیری داشته است. در حال حاضر کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی در گلستان به ۱۰ عدد نمی‌رسد. در سالهای اخیر قیمت هر کیلو پنبه چند برابر قیمت گندم شده است.

پنبه گلستان کیفت بسیار خوبی در کشور دارد و امروزه کشاورزان معتقد هستند که کشت پنبه و توسعه آن نیازمند اجرای راه‌های تشویقی است. مسئولین نباید فقط شعار حمایت از پنبه کاران را بدهند و عملا باید از کشاورزانی که پنبه کشت می کنند حمایت کنند.

پنبه محصولی جایگزین برای عبور از بحران کم آبی

گلستان در شرایط خشک سالی شدید قرار دارد و پنبه به عنوان یکی از محصولات جایگزین برای عبور از بحران کم آبی است. در این شرایط سازمان جهاد کشاورزی برای استقبال بیشتر کشاورزان به کشت پنبه باید بذر و کودهای های شیمیایی یارانه ای را تامین و توزیع کند.

یک کشاورز گلستانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: امروزه کشاورزان گلستانی بخاطر خشک سالی شدید، هزینه های بالای کشت، عدم حمایت مسئولین دولتی، واردات بی رویه دیگر علاقه‌ای به کشت پنبه ندارند.

امیر شعبانی ادامه داد: نرخ خرید تضمینی پنبه از کشاورزان پایین است و دولت باید هرساله نرخ را به اندازه تورم افزایش دهد. کشت پنبه محصول هزینه بری است و در ابتدا دولت برای ترغیب کشاورزان به کشت پنبه باید مشکلات آنها را حل کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه واردات پنبه به کشور زیاد شده است و کارخانجات ریسندگی و بافندگی، تمایلی به خرید پنبه داخلی ندارند. مسئولین اگر از کشاورزان حمایت نکند وضعیت تولید پنبه بدتر از وضعیت کنونی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تولید پنبه در دهه ۷۰ بسیار خوب بود و صنایع نساجی هم رونق گرفته بودند که باعث اشتغالزایی مردم و به خصوص جوانان شده بود. امیدواریم دولت سیاست هایی در پیش بگیرد که به نفع کشاورزان باشد.

واردات پنبه به کشور باید کاهش یابد

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در این باره به خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که ۲۰ هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت پنبه برود و در حال حاضر در بعضی نقاط استان کشت پنبه شروع شده است.

علی موسی خانی ادامه داد: بعضی از کارخانه جات پنبه استان هنوز پنبه‌ای که سال گذشته از کشاورزان خریداری کردند را نتوانسته‌اند بفروشند.

وی با اشاره به اینکه هر ۳ونیم هکتار پنبه یک شغل دائم و سازنده ایجاد می کند، افزود: بذرهای داخلی و وارداتی برای کشت پنبه در نظر گرفته‌ایم و برای بذرهای داخلی هر کیلو ۲۰ هزار تومان یارانه به کشاورز خواهیم داد. کشاورزان گلستانی برای دریافت بذر یک معرفی نامه از مرکز خدمات کشاورزی شهرستان خودشان باید دریافت کنند.

وی بیان کرد: در سالجاری ۹ کارخانه پنبه پاک کنی عملیات خرید و تحویل محصول از کشاورزان استان را انجام می‌دهد. بیشترین سطح زیر کشت پنبه در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، علی‌آباد، کردکوی و آق‌قلا انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در زمین کشت پنبه را شروع می‌کنند و در ماه های شهریور و مهر پنبه را برداشت می‌کنند. همه باید از پنبه کاران حمایت کنیم و همچنین واردات پنبه به کشور باید کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز