خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حسن هانی‌زاده:

تبعید رهبران حماس، پشت‌پرده ایجاد بندر موقت غزه!

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۲۸۳

هدف اصلی از احداث بندر در غزه توسط آمریکا، بیرون راندن رهبران حماس از غزه بوده و ممکن است برخی از آنها به سوریه و لبنان منتقل شوند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد طرح آمریکا برای ساخت بندر موقت در غزه پرداخته که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

طرح رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای ایجاد اسکله و بندر موقت در اطراف سواحل شهر غزه در حقیقت یک مانور سیاسی و صرفاً یک اقدام دوگانه به حساب می‌آید که اهداف خطرناکی در پس آن قرار دارد. با نگاهی به اسناد تاریخی متوجه می‌شویم که این اقدام واشنگتن به نوعی تکرار سناریوی سال ۱۹۸۲ میلادی علیه جنبش فتح به حساب می‌آید. در آن سال مقامات جنبش فتح در لبنان با اقداماتی که صورت گرفت از این کشور خارج و به سایر کشورها تبعید شدند که این سناریو در همان موقع به نفع اسرائیل رقم خورد. بر همین اساس نگاه آمریکا و اسرائیل این است که به نام ارسال مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه به مرور زمان تمام رهبران حماس و مقاومت فلسطین را به خارج از غزه تبعید کنند.

آنها به دنبال این هستند که تمام فرماندهان حاضر در جنگ غزه علیه اسرائیل را به کشورهای دیگر منتقل کنند و از آنها تعهد بگیرند که به هیچ وجه علیه اسرائیل دست به سلاح نشوند. واقعیت این است که اگر بایدن بخواهد، به راحتی می‌تواند با یک تماس تلفنی نتانیاهو را مجاب به پایان جنگ غزه کند و دیگر نیازی به احداث بندر یا اسکله موقت نیست. به همین دلیل است که برخی‌ معتقدند این طرح ایالات متحده خطرناک بوده و می‌تواند غزه را خالی از سکنه و سلاح کند که تمام این سناریو به نفع اسرائیل رقم خواهد خورد. باید متوجه بود که تل‌آویو و واشنگتن به همراه سایر بازیگران منطقه‌ای به دنبال آن هستند تا طرح خلع سلاح جریان‌های فلسطینی را کلید بزنند و به هر ترتیب که شده آنها را در موضع انفعال قرار دهند.

هدف اصلی از این طرح که حالا توسط جو بایدن ارائه شده بیرون راندن رهبران حماس از غزه بوده و ممکن است برخی از آنها به سوریه و لبنان منتقل شوند اما در این میان موضوع اداره غزه هم باید مدنظر قرار بگیرد. با عنایت به تغییراتی که در تشکیلات خودگردان فلسطین رخ داده به نظر می‌رسد که هر زمان غزه از حضور نیروهای مقاومت خالی شود اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به سمت مدیریت این باریکه گام برمی‌دارند و آن را کلید می‌زنند. از جهت دیگر باید متوجه بود که بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد و برای اینکه بتواند افکار عمومی کشورش را به نفع خود اقناع کند دست به اجرای چنین طرحی زده است.

این در حالیست که رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان به حمایت لابی یهود در انتخابات آینده ایالات متحده نیاز دارد و سعی می‌کند به اختلاف‌ها با تل‌آویو دامن نزند. به هر ترتیب افتتاح بندر در سواحل غزه اگرچه در ظاهر جنبه انسانی دارد اما در باطن باعث می‌شود که تمام اقدامات علیه اسرائیل عقیم بماند. واشنگتن اگر بخواهد به غزه کمک بشردوستانه ارسال کند به راحتی می‌تواند از طریق گذرگاه رفح این کمک‌ها را وارد غزه کند اما در پلان کلی همانگونه که گفته شد اصولاً این اقدام به نفع اسرائیل رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز